موزه آثار تاریخی برای کودکان نابینا!

 نمایشگاه دایمی آثار تاریخی برای نابینایان در روز ۲۳ بهمن در خانه کتابدار کودک و نوجوان رونمایی شد.

 این نمایشگاه  با حضور نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک، ملیحه پیشداد مدیر خانه کتابدار، رضا اسماعیل محمدی سازنده مولاژهای آثار تاریخی، لیلا کفاش زاده طراح موزه برای نابینایان و جمعی از اعضای نابینای شورای کتاب کودک گشایش پیدا کرد. 

این طرح برای نخستین بار در کشور به صورت ارائه مولاژ آثار تاریخی با زیرنویس بریل برای نابینایان توسط لیلا کفاش زاده در نمایشگاه بین المللی کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه در خانه هنرمندان  به نمایش درآمد. نمایشگاهی که شورای کتاب کودک به نمایندگی از دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) برگزار کرد. نمایشگاه آثار تاریخی برای نابینایان، این امکان را برای کودکان نابینا فراهم می‌سازد تا از نزدیک اشیا تاریخی را لمس کنند و شکل‌ها و نقش‌های یک شی یا بنایی تاریخی را درک کنند.  

موزه آثار تاریخی برای کودکان نابینا

قسمتی از این نمایشگاه به چگونگی مرمت یک اثر سفالین می‌پردازد. در این بخش، مراحل گوناگون مرمت اشیا و بناهای تاریخی، به صورت برجسته و قابل لمس به نمایش گذاشته شده است. رضا اسماعیل محمدی سازنده مولاژهای تاریخی، پس از بیان تجربه موزه نابینایان در نمایشگاه IBBY، اشیا را به شورای کتاب کودک اهدا کرد تا کودکان نابینا بتوانند با لمس کردن آن‌ها با بخش‌هایی از تاریخ پربار این کشور آشنا شوند. او در روز رونمایی نمایشگاه در خانه کتابدار، سه شی دیگر به مجموعه اضافه کرد که یکی از آن‌ها کاشی‌های لعاب‌دار تخت جمشید و دو تای دیگر هنر خطاطی دوران اسلامی بود‌.

این نمایشگاه افزون بر مراجعه کنندگان نابینا، مورد توجه کودکان عادی نیز قرار گرفت و سوالات بسیاری در زمینه مولاژ سازی و خط بریل در ذهن آن‌ها به وجود آورد‌. در این مراسم، دبیر شورای کتاب کودک اعلام کرد که خانه کتابدار آمادگی پذیرش گروه‌های مختلف نابینایان برای بازدید را دارد. همچنین این نمایشگاه می‌تواند به شکل سیار در مراکز مختلف نابینایان به نمایش درآید‌.  

Submitted by admin on