فعالیت‌های موزه هنر شهر بُن آلمان برای تقویت ذوق هنری کودکان

در موزه هنر شهر بُن آلمان برنامه‌های بسیاری برای تقویت ذوق هنری کودکان برگزارمی‌شود.

در این برنامه‌ها مربیانی که در رشته تاریخ هنر یا هنر تحصیلات عالی دارند و روش‌های پداگوژیک همراهی با کودکان را هم آموزش دیده‌اند، با کودکان به شیوه‌های مختلف، کار می‌کنند. خانواده‌ها، مهدکودک‌ها و مدارس از این برنامه‌ها بسیار استقبال می‌کنند.

در زیر گزارشی از این برنامه‌ها را که توبا صابری برای کتابک تهیه کرده است می‌خوانید که می‌تواند الگویی برای مربیان کودک و آموزگاران هنر ایران باشد.

آموزش مفهوم ریاضی «دسته‌بندی براساس شباهت‌ها و تفاوت‌ها»

فعالیت‌های موزه هنر شهر بُن آلمان برای تقویت ذوق هنری کودکان

تعداد کودکان: حداقل ۱۰ نفر، گروه سنی ۳ تا ۶ سال، یک مربی و دو همراه

آنچه که نیاز دارید:

  • یک تابلو نقاشی با موضوع میوه مانند تابلو «یک ظرف میوه روی میز» از آگوست ماکه نقاش آلمانی
  • دو عروسک یکی با موهای سفید و دیگری با موهای تیره
  • یک عدد ظرف و یک عدد رومیزی یا یک تکه پارچه
  • یک سبد میوه و چند عدد سبزیجات مانند فلفل دلمه، هویج و پیاز
  • ابزار نقاشی مانند کاغذ، قلم‌مو، رنگ، مدادشمعی، ماژیک و ...

کودکان به همراه مربی و دو دستیار جلو تابلو نقاشی در موزه روی زمین می‌نشیند و گفت وگو آغاز می‌شود. مربی ابتدا دو عروسک کوچک را به کودکان نشان می‌دهد که یکی از آن‌ها مویی سفید دارد و دیگری سیاه و آن‌ها را به عنوان میهمان به کودکان معرفی می‌کند. و از آن‌ها می‌پرسد شبیه چه کسی هستند؟

کودکان عروسک با موی سفید را نشان می‌دهند و می‌گویند شبیه مادربزرگ است و عروسک با موی سیاه را خواهر مادربزرگ می‌نامند.

مربی در باره تابلو توضیح کوتاهی می‌دهد و از کودکان می‌پرسد که در تابلو چه می‌بینند. سپس موزی را به کودکان نشان می‌دهد و از کودکان می‌پرسد که آیا موزی را در تابلو نقاشی می‌بینند یا خیر؟ و سپس به ترتیب میوه‌ها را که از قبل آماده کرده است به کودکان نشان می‌دهد و همان سؤال را می‌پرسد و همه آن‌ها را در یک بشقاب روی یک پارچه یا رومیزی می‌گذارد. سپس از کودکان می‌پرسد که آیا هویج و فلفل دلمه را هم می‌توان به عنوان میوه در ظرف میوه قرار داد؟ با آن‌ها چه کار می‌توان کرد؟

پس از گفت وگوها و شنیدن نظرات همه کودکان، همه با هم به کارگاه نقاشی می‌روند و هر یک ظرف میوه‌ای را نقاشی می‌کنند.

فعالیتی درباره مفهوم هنر

فعالیت‌های موزه هنر شهر بُن آلمان برای تقویت ذوق هنری کودکان

تعداد کودکان: حداقل ۱۰ کودک، گروه سنی ۳ تا ۶ سال، مربی و دو همراه

آنچه که نیاز داریم:

  • یک تابلو نقاشی انتزاعی که رنگ‌های بسیاری در آن استفاده شده باشد
  • تلق‌های رنگی، چسب کاغذی، تکه پارچه‌های رنگی
  • دوربین عکاسی
  • یک کتاب درباره رنگ‌ها مانند کتاب روباه قرمز سلام نوشته اریک کارل

در موزه کودکان با مربی و همراه در جلو یک تابلو روی زمین می‌نشیند، رنگ‌های بسیاری در تابلو دیده می‌شود قرمز، سبز، آبی، زرد، بنفش و...

مربی ابتدا تلق‌های رنگی را در اختیار کودکان می‌گذارد و از آن‌ها می‌خواهد که با آن‌ها تابلوها و اطراف‌شان را نگاه و تغییر رنگ‌ها را مشاهده کنند. سپس مربی درباره رنگ‌های اصلی و فرعی و ترکیب رنگ‌ها توضیح می‌دهد. و از کودکان می‌خواهد که تابلو خودشان از رنگ‌های مختلف درست کنیم، با چسب کاغذی روی زمین مستطیل بزرگی شبیه تابلو به کمک کودکان طراحی می‌کنند و به کودکان پارچه‌هایی با رنگ‌های مختلف می‌دهد. هر کودک پارچه‌ای را هر کجا و به هر شکلی که دوست دارد داخل کادر قرار می‌دهد. در پایان کادر مستطیل روی زمین واقعاً شبیه یک تابلو رنگی می‌شود و مربی از آن عکس می‌گیرد. سپس مربی به کودکان توضیح می‌دهد که کشیدن تابلو فقط با مداد و قلم‌مو و رنگ نیست، هنر ساختن چیزی با ایده و طرح جدید هم هست و در پایان برای آن‌ها کتابی درباره رنگ‌ها را بلندخوانی می‌کند.

فعالیتی برای آشنایی کودکان با یک حرفه و شغل

فعالیت‌های موزه هنر شهر بُن آلمان برای تقویت ذوق هنری کودکان

تعداد کودکان: حداقل ۱۰ کودک، یک مربی و دو همراه

آنچه که نیاز داریم:

  • تابلو بندباز «آگوست ماکه» نقاش آلمانی
  • دو پایه چوبی و دو بند
  • ابزار نقاشی مانند کاغذ، قلم‌مو، رنگ، مدادشمعی، ماژیک و ...

کودکان همراه مربی رو به روی تابلو نقاشی بندباز آگوست ماکه روی زمین می‌نشیند. مربی از کودکان درباره تابلو سؤال می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که درباره آنچه که در تابلو می‌بینند صحبت کنند. از آن‌ها درباره رنگ‌هایی که در تابلو استفاده شده است می‌پرسد و این‌که آیا تا حالا بندباز دیده‌اند یا خیر؟

سپس کودکان با کمک مربی و همراه مانند بندباز در تابلو روی دو پایه چوبی کوتاه و ایمن که روی آن‌ها دو طناب وصل شده است و به شکل بند بندبازی است راه می‌روند و تلاش می‌کنند تعادل‌شان را حفظ کنند. در پایان همگی به کارگاه هنر می‌روند و با الهام از تابلو بندباز نقاشی بکشند.

نویسنده
توبا صابری
Submitted by admin on