کتابخانه عمومی کودکان در عمان مکانی برای یادگیری و رشد

در تابستان ۲۰۰۷ حدود ۴۰ نفر از شهروندان علاقمند در عمان، طرح نخستین کتابخانه عمومی برای کودکان و خانواده‌ها را مطرح کردند. برای رسیدن به این چشم انداز، دکتر مونا السید و دکتر سمیرا موسی به عنوان هیأت مدیره انتخاب شدند.

هیأت مدیره در پاییز ۲۰۰۷ سند چشم انداز را تهیه کرد و یک شرکت معتبر از فیلادلفیا را برای مطالعه امکان سنجی و طراحی ساختمان کتابخانه از دیدگاه معماری برگزید.

کشور سلطنتی عمان که در خلیج عمان واقع شده است، همانطور که از کشوری با ۳۱۶۵ کیلومتر خط ساحلی انتظار می‌رود، دارای پیشینه‌ای از ویژگی‌ها و رسوم دریانوردی است.

جمعیت عمان شامل ۲. ۵ میلیون نفر است که ۷۰۰ هزار نفر آن را مهاجران تشکیل می‌دهند. عربی زبان رسمی و انگلیسی زبان دوم آن‌هاست.عمان در حد خود از افتخارات مهم یونسکو است که سایت‌های مطرح میراث فرهنگ جهانی، ‌مقبره‌هایی با دیرینگی ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا دژ بهلا Bahlaرا در بر می‌گیرد.

در ژانویه ۲۰۰۸، سید هیتهام، وزیر میراث فرهنگی کشور عمان زمینی را برای ساختمان این کتابخانه در اختیار هیأت مدیره قرار داد. هیأت مدیره همچنین از حمایت‌بخش خصوصی به ویژه شرکت نفت عمان به ریاست احمد الوهابی برای سرمایه گذاری در‌بخش طراحی ساختمان برخوردار شده است.

زمین اهدا شده در غرب بازار اصلی شهر مسقط (موتراه) واقع شده است. این زمین نسبتا مسطح و کم عرض است و از شرق به غرب امتداد دارد. در سمت شمال، خلیج کوچکی از اقیانوس و باتلاق اطراف آن قرار گرفته است که تنوع زیستی خوبی را ایجاد می‌کند.

برای شروع این طرح، پژوهشی با شرکت ۲۲ نوجوان دختر و پسر ساکن شهر مسقط انجام شد. این نوجوانان دارای پیشینه اجتماعی- اقتصادی گوناگون از جمله شامل چند نفر از پرورشگاه محلی هستند.

یک تحقیق دیگر نشان داد که تنها در مسقط جمعیت گروه سنی ۶ ماه تا ۱۹ سال بیش از ۱۹۰ هزار نفر است. بنابراین در بخشی از سند چشم انداز این کتابخانه آمده است:کتابخانه وظیفه دارد برای شهروندان سنین بین ۶ ماه تا ۱۸سال، ‌امکانات دسترسی آزاد به منابع و خدمات کتابخانه‌ای فراهم سازد.

کتابخانه عمومی کودکان در عمان مکانی برای یادگیری و رشد

این کتابخانه می‌تواند برای کودکان و خانواده‌های عمانی یک کتابخانه ایده آل باشد. همچنین این کتابخانه می‌تواند برای مفاهیم خدمات پیشرفته کتابداری و طراحی‌های پایدار کتابخانه‌ها الگویی در در منطقه به شمارآید. بنابراین معماری این کتابخانه باید روح، تاریخ و زیبایی معماری عمانی را تجسم بخشد، ‌در حالی که از عناصر پیشرفته‌ای که بیان کننده ویژگی این کتابخانه است نیز برخوردار شود.

کتابخانه از مواد، ‌ابعاد، ‌فضا‌ها و رنگ‌هایی سود می‌جوید که رسالت سوادآموزی، آموزشی و اجتماعی آن را برآورده سازد.

خدمات کتابخانه‌ای به کودکان با استفاده از فضاهای داخلی تخیل برانگیز و نور انجام خواهد شد. شیشه‌های رنگی، مواد قابل لمس، ‌بافت‌ها و عناصرماندگار معماری، برای ایجاد فضاهای رمز آلودی که ترکیبی از حس کنجکاوی، راحتی و شادی و خوشحالی کودکان و نوجوانان را بر می‌انگیزاند، در معماری و دکور داخلی این کتابخانه به کار خواهند رفت.

این کتابخانه با قرار گرفتن در کنار موزه کودکان، موزه تاریخ طبیعی و مرکز نمایش کودکان، این مجموعه را کامل خواهد کرد. کتابخانه از طریق باغچه‌های آموزشی و راه‌های پیاده رو به این ساختمان‌ها متصل می‌شوند.

کتابخانه با محیط زیبای اطراف خود در پیوند است و ساختمان آن به گونه‌ای طراحی شده است که هر چه بیشتر به این طبیعت زیبا چشم انداز داشته باشد.

کتابخانه عمومی کودکان در عمان مکانی برای یادگیری و رشد

ورودی کتابخانه که ورود و خروج مراجعه کنندگان از آن جا صورت می‌گیرد، ‌‌بخش مهمی از کتابخانه است و باید قابل رویت و گیرا باشد. ورودی کتابخانه به یک سالن باز می‌شود. سالنی با شیشه‌های رنگی که در طول روز منشورها رنگ‌ها را از فضا می‌گیرند و در شب از خارج ساختمان می‌درخشند.

کتابخانه عمومی کودکان در عمان مکانی برای یادگیری و رشد

این شیوه طراحی، جذب کننده و حتی هیجان برانگیز است. طبقه دوم کتابخانه برای تأمین چشم اندازهای هیجان انگیز از طبقه اول، از سمت شمال عقب نشینی دارد. یک بازو به شکل زیگزاگ، مراجعان طبقه اول را که کودکان پایه پیش دبستان و دبستان هستند وسوسه می‌کند که از طبقه دوم که به شکلی جالبی تجهیز و آراسته شده است و به نوجوانان اختصاص دارد، دیدن کنند.

قسمت غربی طبقه اول به کودکان خردسال پیش دبستانی و قسمت شرقی به کودکان دبستانی تعلق دارد. این طبقه به سبک مشابه اتاق‌های نشیمن عمانی آراسته خواهد شد. به این ترتیب که روی زمین کوسن‌هایی قرار خواهد گرفت و فضای گفت وگوی سنتی ایجاد خواهد کرد. قسمتی تحت عنوان «چشم اندازهای جهان» در همین طبقه قرار خواهد گرفت. ‌بخش «چشم اندازهای جهان» ویژگی تعاملی دارد. این‌بخش دارای صفحه نمایش‌ها و کامپیوترهایی است که با درخواست مراجعه کننده اطلاعاتی درباره جغرافیا، فرهنگ و هنر نقاط گوناگون جهان را در دسترس قرار می‌دهد، این طبقه، چشم انداز گسترده‌ای به دریا را نیز خواهد داشت.

کتابخانه عمومی کودکان در عمان مکانی برای یادگیری و رشد

بخش غربی طبقه دوم به نوجوانان و‌بخش شرقی به جوانان تعلق دارد. دفاتر مدیریتی و اداری نیز در همین طبقه قرار خواهند گرفت. افزون بر این در همین طبقه بخشی برای کودکان و نوجوانان کم بینا و نابینا ساخته خواهد شد. این طبقه، از طریق یک دیوار شیشه‌ای زیگزاگ به طبقه اول مشرف می‌شود و چشم اندازهایی هم به پارک و هم به دریا دارد.

طبقه سوم شامل یک اتاق جلسه بزرگ و یک اتاق جلسه کوچک، یک آزمایشگاه آموزش کامپیوتر، اتاق کارکنان و سالن نمایشگاه خواهد بود. طبقه چهارم دارای یک فضای باز است که برای کسب درآمد برای کتابخانه، اجاره داده می‌شود. طراحی یک تراس با سقف سبز‌بخش دیگری از عناصر پایدار در طراحی این کتابخانه خواهد بود.

کتابخانه عمومی کودکان در عمان مکانی برای یادگیری و رشد

کتابخانه عمومی کودکان در عمان مکانی برای یادگیری و رشد

بهترین جهت تابش آفتاب در مسقط، شمال است. در این کتابخانه، پنجره‌های بزرگ بدون سایبان، نور فراوان و چشم اندازهای نفس گیر از خط ساحلی را در معرض دید مراجعه کنندگان قرار خواهد داد. رنگ آمیزی پنجره‌ها، بده بستانی سرگرم کننده از شکل، فضا و رنگ در روز و شب است.

این کتابخانه ساختمانی خواهد شد که کودکان و خانواده‌های آنان علاقه بسیار به بازدید از آن نشان خواهند داد. هم به خاطر برنامه‌ها، مجموعه‌ها و خدمات آن و هم به خاطر حسی که فضای کتابخانه به کودکان و حتی بزرگسالان می‌دهد. این کتابخانه کودکان و نوجوانان د رهمه گروه‌های سنی را به یادگیری و‌رشد وامی دارد و دعوت می‌کند که عضوی از جامعه باشند. این کتابخانه محلی آرام و مناسب برای فعالیت‌های گوناگون خواهد بود که الهام‌بخش خلاقیت و برانگیزاننده تخیل کودکان و نوجوانان باشند.

برگردان:
علی حمیدی
مترجم:
نویسنده
جیمز آر. کلر
نویسنده:
ویراستار:
زهره قایینی
کتابخانه های کودک و نوجوان:
منبع
Environments in Public Libraries for Young Children around the World”. Gonzalo …
Submitted by editor6 on