نامزدهای جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۶ اعلام شدند

سال آینده ٢١۵ نامزد از ۵٩ کشور برای دریافت بزرگترین جایزه ادبیات کودک به هم رقابت خواهند کرد.

 

 

امسال ١١١ نهاد نامزدکننده نامزدهای خود را اعلام کرده اند. در فهرست نامزدهای امسال تنها ۴۲ نام جدید به چشم می خورد و بسیاری از نامزدها در سال های گذشته نیز برای دریافت این جایزه  پیشنهاد شده بودند. امسال برای نخستین بار نهادهایی از کشورهای چین، نیکاراگوئه،  فلسطین، اتریش و امارت متحد عربی به گروه سازمان های نامزدکننده این جایزه پیوسته اند و نامزدهای خود را معرفی کرده اند.

رئیس داوران جایزه یادبود آسترید لیندگرن، بوئل وستین، در نمایشگاه کتاب فرانکفورت با اعلام این خبر گفت: «امسال فعالیت نهادهای نامزدکننده بسیار شگفت انگیز بود. من امیدوارم این فهرست منبعی برای مروجان و آموزگارانی باشد که در سراسر دنیا در جست و جوی ادبیات معاصر برجسته برای کودکان و نوجوانان هستند. امسال گروه داوران کاری دشوار اما لذت بخش و با ارزش در پیش دارند.»

نام برندگان جایزه یادبود آسترید لیندگرن ۲۰۱۶  پنجم آوریل اعلام خواهد شد.

در ایران شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشى تاریخ ادبیات کودکان به عنوان سازمان‌هاى نامزدکننده از این امتیاز برخوردارند. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان برای سال ۲۰۱۶ نیز همانند چند سال گذشته توران میرهادی از بنیان گذاران شورای کتاب کودک، استاد و کارشناس برجسته ادبیات کودکان و آموزش و پرورش را به سبب تلاش های ارزنده اش در جهت رشد ادبیات کودکان ایران و بهتر شدن وضعیت آموزش و پرورش معرفی کرده است.

فرشید مثقالی، هوشنگ مرادی کرمانی، محمدعلی بنی اسدی،  پژمان رحیمی‌زاده و مصطفی رحماندوست نامزدهای دیگر این جایزه از ایران هستند که از سوی شورای کتاب کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شده اند.

جایزه نقدی آسترید لیندگرن بزرگترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان است که دولت سوئد برای بزرگداشت نام و یاد این نویسنده ی بزرگ ادبیات کودک سوئد با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان بنیان گزاری کرده است. این جایزه، هر سال به یک یا بیش از یک نویسنده، تصویرگر کتاب کودک، قصه گو، مروج و نهاد فعال در حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی اعطا می شود. آثار و فعالیت های برندگان این جایزه باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش های انسانی ای باشد که آسترید لیندگرن به آن ها باور داشت.

 

برگردان:
شبنم عیوضی
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor3 on