نامزد شورای کتاب کودک برای گران ترین جایزه ی ادبیات کودک و ترویج خواندن!

هیئت مدیره شورای کتاب کودک، امسال تصمیم گرفته است تا موسسه پژوهشی کودکان دنیا را برای جایزه ی آسترید لیندگرن معرفی کند.

این نهاد به زودی دلایل این انتخاب را اعلام خواهد کرد. "موسسه پژوهشی کودکان دنیا" سازمانی غیر دولتی است که در سال ۱۳۷۳ بنیاد نهاده شده است و در زمینه آموزش و پرورش کودکان پیش دبستان فعالیت می کند. بنیان گذاران این موسسه گروهی از کارشناسان و پژوهشگران آموزش و پرورش پیش دبستان و مربیان و مدیران مهد کودک ها هستند و برنامه ‌های گوناگونی را با مشارکت سازمان ‌های دولتی و غیردولتی در ایران سازمان داده اند.

در میان ١٠ برنده ی جایزه استرید لیندگرن تاکنون تنها نام دو نهاد "بانکو دو لیبرو" از ونزوئلا و "موسسه تامر" از فلسطین که برای ترویج خواندن در شرایط دشوار تلاش های بسیاری کرده اند، دیده می شود.

این جایزه که امسال دهمین سال فعالیت خود را پشت سر گذاشته است یکی از بزرگترین جایزه های بین المللی ادبیات کودکان است. جایزه آسترید لیندگرن معادل ٥ میلیون کرون سوئد است و هر ساله به یک یا چند نویسنده، تصویرگر، قصه گو، مروج و یا نهاد ادبیات کودکان اهدا می شود. این جایزه برای بالابردن جایگاه ادبیات کودکان و ترویج آن در سطح جهان طراحی شده است. داوران کارشناس، برندگان را از میان کاندیدهایی که از سوی نهادها و سازمان های واجد شرایط در سطح جهان معرفی می شوند، گزینش می کنند. در حال حاضر از سوی برگزار کنندگان جایزه آسترید لیندگرن، سه سازمان: شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشى تاریخ ادبیات کودکان در ایران واجد شرایط معرفی نامزد برای این جایزه شناخته شده اند. آخرین مهلت معرفی نامزدها ١٦ ماه می ٢٠١٢ برابر با ٢٦ اردیبهشت ١٣٩٠ است.

Submitted by editor3 on