نام متجاوزان به حقوق کودکان در فهرست شرم سازمان ملل!

دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش سالانه خود به شورای امنیت از این شورا درخواست کرد با کشورها و گروه های نظامی که کودکان را به عنوان سرباز در درگیری های نظامی وارد می کنند و از آن ها بهره کشی جنسی می کنند، به شدت برخورد کند.

بان کی مون، برای نخستین بار در گزارش سالانه دبیرکل به شورای امنیت از چند کشور و گروه متخلف که از کودکان به عنوان سرباز استفاده می کنند و با خشونت با آن ها رفتار می کنند نام برده است. دولت انتقالی سومالی، نیروهای نظامی کنگو، ارتش میانمار و گروه های شورشی در میانمار، کنگو، فیلیپین، کلمبیا، سودان و اوگاندا در این فهرست هستند. رفتار این کشورها و گروه ها دست کم ۵ سال زیر نظر نمایندگان ویژه سازمان ملل بررسی شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در گزارش دبیرکل از دو گروه به عنوان نیروهایی که تلاش کرده اند در نبردها به کودکان صدمه بزنند و یا آن ها را از بین ببرند نام برده شده است: دولت سومالی و ستیزه گران الشباب. ۷ گروه نیز در ارتباط با تجاوز به کودکان و خشونت جنسی درباره آن ها نام برده شده اند، شش گروه در کنگو و ارتش مقاومت لرد در اوگاندا که به سبب ربودن کودکان و بهره کشی جنسی از آن ها بدنام است.

بان کی مون در گزارش خود به شورای امنیت پیشنهاد داده تا با حکومت ها و گروه هایی که در این "فهرست شرم" نام برده شده اند با جدیت برخورد کند. شورای امنیت پیش از این در سال ۲۰۰۵ قطعنامه ای درارتباط با درگیر کردن کودکان در نزاع های مسلحانه صادر کرد که گام مهمی برای ممنوعیت استفاده نظامی از کودکان به شمار می رود. با این حال سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۰۹ خود اعلام کرد که هنوز ۲۵۰ هزار کودک- سرباز در دنیا وجود دارد. در همان سال شورای امنیت به اتفاق آرا تصویب کرد که فهرستی از نام دولت ها و گروه هایی که از کودکان به عنوان سرباز یا برده جنسی استفاده می کنند منتشر شود.

نام متجاوزان به حقوق کودکان در فهرست شرم سازمان ملل

پس از انتشار گزارش امسال و در دهمین سالگرد تصویب دو پروتکل انتخابی در پیمان نامه جهانی حقوق کودک، دبیرکل سازمان ملل دست به کار شده و پروژه ای را برای تشویق دولت ها به پذیرش این پروتکل ها آغاز کرده است.

پروتکل های انتخابی که در سال ۲۰۰۰ به تصویب سازمان ملل رسیدند استفاده از کودکان به عنوان سرباز و بهره کشی جنسی و برخورد خشونت آمیز با آن ها را در جریان درگیری های نظامی ممنوع می کند. پذیرفتن این پروتکل ها الزامی نیست، با این حال، تاکنون دوسوم از ۱۳۲ کشور عضو سازمان ملل آن را پذیرفته اند.

اکنون، سازمان ملل امیدوار است با اجرای یک پروژه جهانی، تا سال ۲۰۱۲ سایر کشورها را نیز به پذیرش و اجرای این پروتکل ها تشویق کند.

مارتا سانتوزپیس، نماینده ویژه دبیرکل در امور خشونت علیه کودکان می گوید از ۱۰ سال پیش و پس از تصویب پروتکل های انتخابی، در کاهش خشونت و استفاده از کودکان در نزاع ها پیشرفت هایی داشته ایم اما هنوز راه بسیاری در پیش است. سانتوز به ۱۱۵ میلیون کودک در جهان که بنابر آمارها هم چنان در بحران ها و شرایط خطرناک و کار کودکان، درگیر هستند، اشاره کرده و می گوید پذیرش پروتکل های انتخابی از سوی همه کشورها راه مبارزه قانونی با تجاوز و سربازگیری از کودکان را هموار می کند.

شورای امنیت سازمان ملل، ماه آینده گزارش سالانه بان کی مون را در ارتباط با امور جهانی بررسی خواهد کرد.دبیرکل سازمان ملل هرسال گزارش جامعی درباره موضوعات جهانی که سازمان ملل به گونه ای در آن ها درگیر است براساس گزارش نمایندگان ویژه اش به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می کند.

Submitted by admin on