نان در آوردن از تونل های تاریک

قاچاق کالا از تونل های زیر زمینی بین نوار غزه و مصر، بخشی از زندگی بسیاری از نوجوانان فلسطینی این ناحیه است که تا به حال توجه زیادی به آن نشده است.

نوار غزه که در همسایگی با مصر قرار دارد، مدت زیادی است که در محاصره است و جابجایی کالا در آن انجام نمی شود. به همین دلیل مردم بسیاری از نیازمندی هایشان را از تونل های عمیق و تنگ و طولانی ای که غزه را به خاک مصر می پیوندد، تهیه می کنند. تنگی این تونل ها و فقر بسیار خانواده ها باعث شده شمار زیادی نوجوان برای جابجایی کالا در آن ها به کار مشغول شوند.
انوار تنها ١٥ سال دارد و به خاطر جثه نحیفش در یکی از این تونل ها کار می کند تا هزینه زندگی شش برادرش را تامین کند. او خواندن و نوشتن نمی داند و مدرسه رفتن به نظرش کاری بیهوده است.
انوار می گوید هر چیزی از غذا و کفش و اسباب بازی گرفته تا یخچال و حتی قطعات ماشین بر دوش کارگرانی مانند او از تنگی و باریکی این تونل ها می گذرند تا به غزه برسند.  
کار در تونل دشوار و برای برخی از نوجوانان ترسناک است اما درآمد خوبی دارد.آن ها برای هر  ۱۲ ساعت ۳۰ دلار دریافت می کنند.
اسامه ۱۴ سال دارد و یکی دیگر از این کارگران نوجوان است که تعطیلات تابستان خود را در یک مرکز نوجوانان وابسته به یونیسف می گذراند. او دیگر نمی خواست به تونل برگردد اما با مرگ پدرش برای یک ماه دیگر ناچار شد در این فضای نامطلوب کار کند.
مرکز فلسطینی دموکراسی و رفع نزاع  (PCDCR ) به تازگی اعلام کرده بیشتر از نیمی از کارگران تونل ها کمتر از هجده سال دارند این در حالی است که بر اساس قانون اساسی فلسطین کار کودکان زیر ۱۶ سال ممنوع است.
 

Submitted by editor6 on