نخستین جشن پنجاه سالگی شورای کتاب کودک در خانه کوچک شورا

روز ۲۹ دی ماه ساعت ۴ بعداز ظهر، نخستین جشن از جشن های پنجاه سالگی شورای کتاب کودک در خانه شورا با حضور جمعی از بنیادگزاران ، اعضای قدیمی وجدید و دوستداران شورای کتاب کودک برگزار شد.

 در این نشست دوستانه، ابتدا نوش آفرین انصاری دبیر شورای کودک این رخداد مهم را به همه شورایی ها تبریک گفت و سپس از شماری از بنیاد گذاران شورا دعوت کرد تا برای جوانترها بگویند که اندیشه تاسیس چنین نهادی از کجا برخاسته است.

نخستین جشن پنجاه سالگی شورای کتاب کودک در خانه کوچک شورا

 توران میر هادی، توران اشتیاقی، یحیی مافی، نورالدین زرین کلک و پرویز کلانتری همگی به نیاز کودکان و خانواده ها به داشتن کتاب خوب کودک اشاره کردند. آن ها روشن کردند که چگونه یک نهاد غیر دولتی در پاسخ به یک نیاز مبرم جامعه شکل گرفت و پنجاه سال در این زمینه تلاش کرد. خاطره ها در کلامی صمیمانه بازگو شد. از روز هایی که شورا در مدرسه این فرد یا آن فرد برگزار می شد تا تلاشی که برای خرید این خانه کوچک امروزی انجام گرفت.

نخستین جشن پنجاه سالگی شورای کتاب کودک در خانه کوچک شورا

 یحیی مافی از روزهایی سخن گفت که به همراه همسرش زنده یاد معصومه سهراب و دیگر یاران بند بند اساسنامه را نوشتند و ساعت ها درباره اش سخن گفتند، زرین کلک به یاد آورد که دعوتنامه ای به آتلیه کتاب های درسی فرانکلین رسید تا از او  و کلانتری و دیگر هنرمندان دعو ت کنند که به نخستین جلسه برای هم اندیشی تاسیس شورای کتاب کودک شرکت کنند.

نخستین جشن پنجاه سالگی شورای کتاب کودک در خانه کوچک شورا

 نوبت به  توران اشتیاقی که رسید ، متن زیبایی را خواند از نشست های خود با توران میر هادی و لیلی ایمن آهی و ثمینه باغچه بان و معصومه سهراب که یک به یک گام ها را بر نامه ریزی کردند برای انجام کاری بزرگ که امروز نتیجه آن را همگان می بینند. محبوبه نورصالحی نخستین کتابدار مدرسه فرهاد و مدرسه مهران نیز از یادها و خاطره ها ی خود از آن روز ها سخن گفت و نشان داد که این اندیشه چگونه در کتابخانه های مدرسه های همچون فرهاد و مهران  سمت و سو گرفت.

نخستین جشن پنجاه سالگی شورای کتاب کودک در خانه کوچک شورا

از توران میر هادی که به گواه همگان از نخستین کسانی بود که اندیشه تاسیس شورای کتاب کودک را مطرح و دنبال کرد،  درخواست شد که به هنگام فوت کردن شمع پنجاه سالگی شورا که بر روی یک کیک بزرگ افروخته شده بود، آرزویی کند و او آرزو کرد که سه جلد آخر مجموعه کتاب های تاریخ ادبیات کودکان که بخش بزرگی از آن بازتاب دهنده تلاش بی وقفه بنیانگذاران شورای کتاب کودک است به  زودی منتشر شود. دومین جشن پنجاه سالگی شورای کتاب کودک در دوم اسفند ماه برگزار می شود که اطلاعیه آن در سایت شورای کتاب کودک منتشر خواهد شد. 

Submitted by admin on