نخستین گردهمایی جهانی درباره کودکان خردسال!

نخستین گردهمایی جهانی نگهداری و آموزش کودکان در سال‌های نخستین زندگی از امروز در مسکو پایتخت روسیه آغاز به کار می‌کند.

این نخستین بار است که وزیران آموزش، کارشناسان و دولت ها از کشورهای مختلف جهان دورهم می‌آیند تا تنها درباره بهبود زندگی و آموزش کودکان صفر تا ۸ ساله گفت و گو کنند.

این گردهمایی، "گردهمایی جهانی نگهداری و آموزش کودکان در سال های نخستین زندگی: ساختن رفاه ملت ها" نام دارد و یونسکو با همکاری دولت روسیه و شهرداری مسکو آن را برگزار می‌کند.

سال‌های نخستین زندگی کودکان اهمیت بسیاری در رشد و تکامل آن ها دارد. رشد مغز در این دوره بسیار سریع است و همین مسئله، یادگیری در این سال ها را به عنوان پایه ای برای آموزش در دوران بعدی زندگی کودکان تبدیل می‌کند.

نخستین گردهمایی جهانی درباره کودکان خردسال

زندگی کودکان در این سالها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه بسیار آسیب پذیر هم هست. اکنون نزدیک به ۹ میلیون کودک زیر پنج سال در جهان هر سال به دلایل قابل پیشگیری، دست از زندگی می‌شویند.

گسترش و بهبود نگهداری و آموزش به کودکان در سال های نخستین زندگی، یکی از هدف های برنامه آموزش برای همه، نیز هست. برنامه آموزش برای همه، یک برنامه جهانی است که از سال ۲۰۰۰ از سوی یونسکو اجرا می شود. این برنامه می کوشد تا آموزش ابتدایی را برای همه کودکان تا سال ۲۰۱۵ فراهم کند. در گردهمایی مسکو درباره راه های رسیدن به این هدف در کشورهای مختلف و برطرف کردن مانع ها بر سر این راه گفت و گو می‌شود.

ایرنا بوکوا، دبیرکل یونسکو، در پیام خود این گردهمایی را یک رویداد برجسته دانسته است. او گفته که "وجود برنامه ریزی برای آموزش و نگهداری از کودکان در سال های پیش از ورود به دبستان، یک راه مطمئن برای تضمین حقوق کودکان است."

خانم بوکوا گفته که "اکنون همه ما به خوبی درباره اهمیت سال های نخستین زندگی می دانیم. می‌دانیم که توجه به نیازهای کودکان در این سن، چه نقش مهمی در رفاه کودکان و آماده شدن آن ها برای تجربه های آموزشی آينده و زندگی خلاق و پربار آن ها در سال های بعدی زندگی دارد."

در پیام دبیرکل هم چنین آمده که "کودکان گرانبها ترین منابع ما هستند. این گردهمایی فرصتی را فراهم می کند تا تعهد خودمان را به فراهم کردن آغازی شاد و سالم برای همه کودکان به یاد آوریم. اکنون زمانی است که به این گران‌‌بها ترین و ماندگارترین منبع "رفاه ملت ها" بیشتر توجه کنیم."

گردهمایی گردهمایی جهانی نگهداری و آموزش کودکان در سال های نخستین زندگی: ساختن رفاه ملت ها از ۲۷ تا ۲۹ سپتامبر در مسکو پایتخت روسیه برگزار می شود.

Submitted by admin on