نخودی به خانه کودکان روستایی رفت!

 روش آموزش خلاق کودک محور. عبارتی که برای بسیاری نا آشنا است و تازه چند سالی است در ایران از آن سخن گفته می شود. روشی برای آموزش کودکان، که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان، هنوز رواج پیدا نکرده و نام آن به گوش نا آشنا می آید.

اما، دانش آموزان یک دبستان با نزدیک به صد دانش آموز، در روستایی دورافتاده در استان چهار محال و بختیاری، مدتی است که با این روش آموزش می بینند. نام این دبستان دخترانه که البته یک کلاس اول پسرانه هم دارد، زینب است و در روستای کرون در نزدیکی شهر فارسان قرار دارد.

مدیر این مدرسه، در نمایشگاه کتابی که چندی پیش در شهرکرد برپا شده بود، با کتاب فارسی آموز ادبی آشنا شد و یک نسخه از آن را برای مدرسه تهیه کرد. دانش آموزان به کتاب علاقه بسیاری نشان دادند و چون امکان مالی مدرسه اجازه تهیه کتاب برای همه دانش آموزان را نمی داد، از روی همان نسخه برای هر کلاس کپی تهیه کردند.

دانش آموزان دبستان زینب هنگام دریافت کتاب ها

اشتیاق بسیار کودکان برای داشتن کتاب سبب شد که مسئولان دبستان با موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان ایران تماس بگیرند و از اشتیاق شان برای داشتن کتاب بگویند. سرانجام نیکوکاری اصفهانی هزینه تهیه کتاب را پرداخت کرد و حالا همه دانش آموزان دبستان، یک کتاب فارسی آموز ادبی و یک لولوپی (ریاضی آموز ادبی) دارند.

اعضای انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان اصفهان، یک شنبه ۲۸ آذر، کتاب ها را به روستا بردند و کودکان و مسئولان دبستان از آن ها استقبال کردند. آن ها دانش آموزان و آموزگاران را با شیوه کار با کتاب آشنا کردند و قرار گذاشتند در برنامه های منظم ماهیانه به دبستان سر بزنند و میزان پیشرفت کار را ارزیابی کنند.

  پس از آن نشستی با حضور مجید حسن زاده، كارشناس آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش فارسان، علی امامی مسئول مجتمع دبستان‌ها و پوران مردانی مدیر دبستان و همه آموزگاران دبستان دخترانه زینب، در دفتر مدرسه برگزار شد. در این نشست کارشناسان دیدگاه خود را درباره اهمیت استفاده از روش های خلاق در آموزش کودکان مطرح کردند.

مجموعه کتاب های فارسی آموز ادبی، شخصیتی به نام نخودی دارد. شخصیتی که در هر درس، داستانی را به پیش می برد و کودکان را با زبان فارسی آشنا می کند. این کتاب ها برای آموزش به روش خلاق تهیه شده اند. روشی که در آن آموزش به شکل غیرمستقیم انجام می شود و کودکان در روند آموزش نقش محوری دارند. مجموعه کتاب های فارسی آموز و ریاضی آموز ادبی را محمدهادی محمدی نوشته و نشر چیستا آن را منتشر کرده است.

اکنون چندین روش مشهور آموزش خلاق کودک محور در دنیا وجود دارند. روش آموزش خلاق مونتسوری، روش آموزش خلاق والدورف و روش آموزش خلاق رجو امیلیا مشهورترین آن ها هستند. در روش های آموزش خلاق، هنر، ادبیات، بازی و طبیعت نقش اساسی دارند.

Submitted by admin on