نشست آموزش فلسفه به کودکان در کانون پرورش فکری

 دومین  نشست از سلسله نشست‌های طرح" گام به گام تا اندیشه" با عنوان آموزش فلسفه به کودکان، ویژگی ها و جنبه ها در روش میتو لیپمن، درسالن اجتماعات مجتمع آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این نشست که در روز ١٢ اردیبهشت، برگزار شد، مربیان مجری طرح فلسفه برای کودکان از کانون پرورش فکری و تعدادی شرکت کننده آزاد حضور داشتند. 

فرزانه شهرتاش مدرس این نشست بود. او سال هاست در این زمینه پژوهش های بسیاری داشته و کتاب های زیادی ترجمه کرده است. شهرتاش اشاره کرد که مطالعات پژوهشی خود را از سال  ٧٦  به همراه گروه انجمن معلمان آغاز کرده و پس از چند سال جمع آوری اطلاعات دست به اجرای آزمایشی آموزش فلسفه به کودکان زدند. 

شهرتاش پژوهش در زمینه آموزش فلسفه به کودکان را به شش مرحله "دانش، درک، به کارگیری، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی و آفرینش" تقسیم بندی کرد. به باور او کارگاه های فلسفه برای کودکان مکانی برای فکر کردن، حرف زدن و شنیدن است. او گفت: "این کلاس ها برای بالابردن دانش ادبی و یا مهارت های بازی و سرگرمی و یا آموزش تاریخ فلسفه نیست. کودک باید بیاموزد که چگونه افکار خود را باز گو کند، به بازگویی افکار دیگران گوش فرا دهد و بر روی فکر کردن خود فکر کند. در حقیقت کارگاه موفق در این زمینه کارگاهی خواهد بود که اگر از کودکان شرکت کننده در این کارگاه ها سوال شود در این کلاس چه می آموزی؟ پاسخ دهند فکر کردن و حرف زدن. ارزشیابی کودکان شرکت کننده در این کلاس ها با میزان فکر کردن آن ها سنجیده می شود و مقدار دانش آن ها ملاک نیست." 

در ادامه جلسه مراحل مختلف کارگاه آموزش فلسفه به کودکان تشریح شد. معرفی، حرکت و جابه جایی، فعالیت فراشناختی (صحبت کردن)، ایجاد انگیزه، مطرح کردن سوال، بحث گروهی و خود ارزشیابی از مراحل مختلف کارگاه بود.

شهرتاش به کتاب هایی هم در زمینه آموزش اندیشیدن به کودکان اشاره کرد. او در بخش ترجمه به مجموعه "داستان های فکری" اثر فیلیپ کم با ترجمه فرزانه شهرتاش اشاره کرد که در سال ٧٩ انتشارات امیرکبیر جلد اول آن را چاپ کرد و جلد های بعدی آن در سال ٨٦ توسط نشر شهر تاش به چاپ رسید. در این کتاب ها، بیش از صد فعالیت در زمینه کند و کاو های فلسفی برای کودکان از دوره پیش دبستان تا راهنمایی ارائه شده است. "بیمارستان عروسک ها" همراه با کتاب راهنمای معلم نیز در همین زمینه برای کودکان پیش دبستان و سال های اول و دوم دبستان تالیف آن مارگارت شارپ و لورنس اسپلیتر، با ترجمه فاطمه رنجبران و ویراستاری فرزانه شهرتاش از نمونه های دیگر کتاب هایی در زمینه آموزش فلسفه برای کودکان هستند.        

Submitted by admin on