نشست ترویج کتابخوانی با موضوع خواندن و کتاب های بازی در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد

بیست و چهارمین نشست ترویج خواندن- کتاب بازی‌ها و خواندن با حضور دکتر فرخنده مفیدی و آزاده بیات در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری برگزار شد.

مفیدی ترویج خواندن و آموزش پیش از دبستان را ضرورت آموزش زیر شش سال دانست و گفت که اثربخشی آموزش پیش از دبستان روی خواندن و نوشتن بسیار زیاد است و دوره  پیش از دبستان دوره حساس و سرنوشت سازی است و این دوره در تغییر منشی و شخصیتی و کنش‌های اجتماعی و مطلوب کودکان سهم بسزایی دارد. این دوره باعث می‌شود فرد در سال‌های آتی موفق تر باشد و در کل شهروند بهتری برای جامعه باشد. او بر این باور بود که از زاویه دید کودک باید نگاه شود. کودکان ذهن عکاسی و قدرت تقلید دارند و اگر والدین خود را در ارتباط با تصویر و کتاب ببینند نقطه آغازی برای آشنا شدن با کتابخوانی است. کنجکاوی و روحیه پژوهشگری آن‌ها بسیار بالاست و پاسخ به پرسش‌های آن‌ها برای فکرورزی بسیار خوب است. خانم مفیدی پس از اشاره به اهمیت ترویج خواندن در  دوران آموزش پیش دبستان و اثرات مثبت آن به معرفی پژوهش‌های انجام شده در این زمینه پرداخت.

سخنران دوم، آزاده بیات به معرفی کتاب‌های تعاملی پرداخت و با ارائه تاریخچه ای از کتاب‌های برجسته یا popup عنوان کرد این گونه کتاب‌ها موجب رشد کودک توام با بازی و یادگیری است و رسالت طراحان کتاب باید احترام به بازی و خیال پردازی آن‌ها باشد. از طرفی کتاب‌های تعاملی ارتباطی دوسویه ایجاد می‌کند و آن ایجاد ارتباط بین دست و چشم،‌ کنش و واکنش بین کودکان و کتاب است که فرصتی برای جستجو و کشف است و شوق بازی و لذت خواندن را پیوند می‌دهند. پس می‌توان مفاهیم انتزاعی پیچیده را با برجسته سازی آموزش داد.
نشست‌های ترویج کتابخوانی در کتابخانه مرجع آخرین دوشنبه هر ماه برگزار می‌شود.
 

Submitted by editor3 on