نشست نقد ادبیات کودک و نوجوان در شیراز برگزار شد

مرتضی خسرونژاد، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، در نشست تخصصی نقد ادبیات کودک و نوجوان از تشکیل دو گروه مطالعاتی «رمان نوجوان» و «کتاب‌های تصویری» در مرکز مطالعات ادبیات کودک این دانشگاه خبر داد.

 نشست تخصصی نقد ادبیات کودک و نوجوان با حضور دکتر مرتضی خسرونژاد، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز؛ سیدعلی کاشفی خوانساری، سردبیر فصل‌نامه نقد کتاب کودک و نوجوان، دکتر کاووس حسن‌لی، پژوهشگر و استاد دانشگاه شیراز؛ دکتر فریده پورگیو و جمعی از اعضای هیأت علمی مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه و نویسندگان و منتقدان ادبیات کودک، ظهر دوشنبه ۱۰ اسفند در دانشگاه شیراز برگزار شد.

 

مرتضی خسرونژاد، رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در این جلسه، از بازنگری درس های رشته ادبیات کودک به منظور کاربردی‌تر شدن آن خبر داد و از پیوند بیشتر میان این مرکز مطالعاتی و حوزه گسترده ادبیات کودک و نوجوان در کشور استقبال کرد.

 

او همچنین به تشکیل دو گروه مطالعاتی «رمان نوجوان» و «کتاب‌های تصویری» در مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: امیدواریم تشکیل این دو گروه مطالعاتی در این مرکز بتواند تأثیر چشمگیری در رشد و گسترش و همچنین حل مسائل مختلف این حوزه داشته باشد. از فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان دعوت می‌کنم در برگزاری جلسات کارگاهی و همچنین اجرای بهتر پنجمین سمینار ادبیات کودک که اردیبهشت‌ ماه ٩۵ در شیراز برگزار می‌شود مشارکت داشته باشند.

 

تلاش برای کاربردی شدن پژوهش‌های رشته ادبیات کودک

سیدعلی کاشفی خوانساری، سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان، نیز در این جلسه با اشاره به رابطه طولانی ادبیات کودک ایران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، از برپایی مرکز مطالعات ادبیات کودک در ایران ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدوارم در زمینه کاربردی شدن پژوهش‌هایی که در این حوزه انجام شده و می‌شود و همچنین درونی شدن دانش و اطلاعات دانشجویان این رشته تلاش شود.

 

این نویسنده و منتقد ادبی در ادامه سخنانش به برگزاری جشنواره خاتم در اردیبهشت ماه سال آینده و نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: شرکت در جشنواره داستان کودک و نوجوان خاتم سبب برقراری ارتباط نزدیک‌تری بین نویسندگان کودک و نوجوان و علاقه‌مندان به ادبیات کودک می‌شود.

 

کاشفی خوانساری همچنین از دانشجویان رشته ادبیات کودک دانشگاه شیراز دعوت کرد در نگارش نقدهای اصولی و منصفانه در زمینه آثار تولیدی در حوزه ادبیات کودک با فصلنامه نقد ادبیات کودک و نوجوانان همکاری کنند.

 

تأسیس مقطع دکترای ادبیات کودک در دانشگاه شیراز

دکتر کاووس حسن‌لی، استاد دانشگاه شیراز نیز در این مراسم به پیشینه تلاش‌های صورت گرفته برای تأسیس رشته ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال آینده مقطع دکترای ادبیات کودک در دانشگاه شیراز راه‌اندازی شده و دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه بتوانند در این مرکز به ادامه تحصیل و کسب دانش بپردازند.

 

دکتر فریده پورگیو از اعضای هیات علمی دانشکده ادبیات کودک دانشگاه شیراز نیز در این مراسم بر اهمیت تأسیس مرکز مطالعات ادبیات کودک این دانشگاه اشاره و بر داشته‌ها و غنای ادبیات کودک ایران تاکید کرد و گفت: این داشته‌ها و پیشینه‌ای که در این زمینه وجود دارد سبب شده ایران، سرآمد همه کشورهای منطقه در زمینه ادبیات کودک باشد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
ایبنا
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor3 on