نقش جایزه های ادبیات کودک در ترویج کتابخوانی

روز ۲۸ مرداد بیست و یکمین نشست کانون پرورش فکری کودکان با عنوان جوایز و ترویج کتابخوانی با حضور ترهنده و کیانوش غریب پور برگزار شد.

در این نشست ترهنده سه نوع دسته بندی کلی برای ارتباط میان جوایز داخلی و بین اللملی کتاب کودک و ترویج خواندن عنوان کرد: گروه اول جوایزی که به طرح های ترویجی در زمینه ی خواندن اهدا می شود مانند جایزه آساهی و آلما، جایزه هایی که به نوعی به ترویج خواندن مربوط می شود اما به پدیدآور داده می شود و داوران آن کودکان و کتابداران هستند. جایزه خود به گونه ای سبب ترویج کتابخوانی می شود و دسته ی سوم جایزه هایی که به پدیدآورندگان (تصویرگران و نویسندگان) داده می شود که به طور غیرمستقیم به ترویج خواندن کمک می کند. سحر ترهنده در کنار این موارد به تاثیر تولید فهرست کتاب های برتر از جمله فهرست کلاغ سفید، آی.بی. بی. وای و فهرست کتاب شورای کتاب کودک در ترویج خواندن اشاره کرد.

 کیانوش غریب پور نیز به بررسی آسیب شناسانه ی جوایزی پراخت که به تصویرگر اهدا می شود. او گفت که جریان کتابسازی در دنیا عوض شده است و شاید دلیل آن توسعه ی رسانه های گروهی باشد. اما شکاف و فاصله ای عمیق میان قشر نخبه و عموم مردم پدید آمده است که نمی توان کتاب های خوب را برای ترویج معرفی کرد زیرا هر کتابی که جایزه می گیرد لزوما برای ترویج خوب و مناسب نیست.

نشست های کتابخانه ای کتابخانه ی مرجع کانون در دوشنبه های آخر هر ماه برگزار می شود.

 

Submitted by editor3 on