نمایشگاهی از تصویرگری کتاب های کودک و نوجوان در ۱۰ سال گذشته!

 نمایشگاه آثار رقابتی ششمین دوسالانه تصویرگری از یکشنبه ۱۲ آبان ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا برپا شده است.

در این نمایشگاه آثار پذیرفته شده در ششمین دوسالانه تصویرگری تهران در سه بخش تصویرگری کتاب (تصویرگری کتاب‌های ۱۰ سال اخیر)، جهان نورها و سایه‌ها و بخش استعداد جوان به نمایش گذاشته شده است.
در بخش جنبی این نمایشگاه نیز بازدیدکنندگان می توانند آثاری از تصویرگران آسیای شرق و آثار استادان و تصویرگران متقدم ایران، داوران و دبیران ششمین دوسالانه تصویرگری شامل آثاری از نورالدین زرین کلک، فرشید مثقالی، محمد علی بنی اسدی، ابوالفضل همتی آهویی، بهزاد غریب پور، کریم نصر، رضا لواسانی، فرشید شفیعی، علیرضا گلدوزیان، مهنوش مشیری، فریده شهبازی، نفیسه شهدادی، سید فضل الله طباطبایی، پژمان رحیمی زاده، هدی حدادی، مرتضی زاهدی، فیروزه گل محمدی، عطیه مرکزی، محمد فدوی، لیلی درخشانی، کبری ابراهیمی، کیانوش غریب پور و علی هاشمی شهرکی را ببینند.

  داوری این دوسالانه در دو مرحله انجام گرفت. هدی حدادی، مرتضی زاهدی، پژمان رحیمی زاده، سید فضل الله طباطبایی و محمد طلوعی از بین آثار رسیده ۳۹۱ اثر را برای نمایشگاه دوسالانه انتخاب کردند. فرشید مثقالی، بهزاد غریب پور، رضا لواسانی، فرشید شفیعی و علیرضا گلدوزیان داوارن نهایی این دوره بودند.
گروه داوران در بیانیه خود معیارهای گزینش آثار را چنین اعلام کرد: "برگزاری مسابقه های هنری، اگر به مثابه نمایش و بررسی و نقدی سازنده بر یک دوره فعالیت هنرمندان باشد، همواره چراغ راهند؛ اما وقتی نفس رقابت و برد و باخت و جایزه اصل شود، به ضد خود مبدل می شوند.
این است که ششمین دوسالانه تصویرگری تهران برآن شد که عطش برد و باخت را به داوری منتقدانه از حرفهٔ تصویرگری ادبیات داستانی ارتقا دهد.
هیات داوران این دوسالانه نیز، با این دیدگاه به داوری آثار پرداخت تا معرفی برگزیدگان، تصویرگری کتاب کودک را که سال های اخیر، گاه از رویکرد به مخاطب اصلی آن، یعنی کودک، خارج شده، شاید به مسیر اصلی برگرداند.
داوری دوسالانه ۶ که در پایان ۱۱ سال تصویرگری معاصر ایران استاده، کاری سخت و پر مسؤولیت بود. چشم تصویرگری امروز ما پر است از شمار زیاد تصویرگران و مشتاقان تصویرگری که اغلب به رغم تنوع درونی، دارای نگاهی همسان با همدیگرند، و آن، تمرکز بر خلاقیت های فردی و جهان های شخصی به عنوان هنرمند است که اغلب به فراموشی مخاطبان اصلی تصویرگری منجر می شود.
بنابر همین واقعیت، هیأت داوران ششمین دوسالانه تصویرگری تهران، با احترام قلبی به نوآوری های و خلاقیت های کم نظیر همکاران تصویرگر، با معیارهای وفاداری به متن و مضمون، وفاداری به اصل روایتگری، وفاداری به مخاطب کودک و نوجوان، اصالت شخصی و خلاقیت فردی و مهارت های تکنیکی برگزیدگان خود را معرفی می کند و صمیمانه امیدوار است چراغ فروزان تصویرگری ایران، هر بار پرنورتر و درخشان تر و خلاق تر، به جهان خیال و روح مخاطبان حقیقی اش بتابد."

این دوره از دوسالانه تصویرگری با همکاری مرکز هنرهای تجسمی، انجمن فرهنگی تصویرگران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر پس از ۱۱ سال برگزار شده است. علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه تا ۲۸ آبان دیدن کنند.

برندگان ششمین دوسالانه تصویرگری تهران را اینجا ببینید

نشانی: مرکز فرهنگی – هنری صبا، خیابان طالقانی، جنب سینما فلسطین، خیابان برادران شهید مظفر پلاک ۱۲۵
 تلفن : ۷ - ۶۶۴۸۷۵۳۶
 

Submitted by editor3 on