نمایشگاهی به مناسبت صد و پنجاهمین سال انتشار آلیس سرزمین عجایب

تیتر:
نمایشگاهی به مناسبت صد و پنجاهمین سال انتشار آلیس سرزمین عجایب

کتابخانه هاوتن، مخزن کتاب های کمیاب و نسخه های خطی دانشگاه هاروارد، به مناسبت صد و پنجاهمین سال انتشار کتاب آلیس در سرزمین عجایب نمایشگاهی بر پا کرده است.

این نمایشگاه که عنوان آن "چه رویای عجیبی! آلیس در سرزمین عجایب در طول ۱۵۰ سال" است، نمایشگاهی است از این شاهکار ادبیات کودک با گلچینی از نسخه های خطی، آثار هنری، و هر آن چه که با الهام از این اثر تولید شده است.  
بازدیدکنندگان در این نمایشگاه می توانند هر آن چه را که تاکنون با الهام از داستان آلیس تولید شده است ببینند از تبلیغ یک نوشیدنی، یا طنز سیاسی درباره ی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری تئودور روزولت با عنوان آن سوی آینه، یا قالب های صابونی که شخصیت های داستان آلیس در سرزمین عجایب بر روی آن ها حکاکی شده است. فضای نمایشگاه هم با با الهام از این داستان طراحی شده است برچسب ها به شکل کارت های بازی طراحی شده اند، روی میزی نسخه های مختلفی از کتاب آلیس با برچسب "من را بخوان"چیده شده است و گربه ی چشایر با لبخندی شیطنت آمیز از روی پرده نمایشگاه به بازدیدکنندگان چشم دوخته است.

شخصیت آلیس تاکنون به شکل های مختلف به تصویر کشیده شده است. او هم به شکل عروسک های باربی هم به شکل دختری با چهره ی ترسناک تصویر شده است. بسیاری از مردم کتاب آلیس در سرزمین عجایب را نخوانده اند و با تصویر واقعی آلیس آنچنان که نویسنده اش لوئیس کارول او را خلق کرده است آشنا نیستند. آلیس والت دیزینی لباس آبی بر تن دارد در حالی که آلیس کارول پیراهنی زرد بر تن دارد (اتفاقی که برای پیتر پن شخصیت داستان جیمز بری نیز رخ داد). برگزارکنندگان این نمایشگاه اما بر این باورند که هم اکنون آلیس بخشی از تخیل جمعی ماست و هر کسی می تواند ماجراجویی کند و آلیس خود را خلق کند.
داستان آلیس در سرزمین عجایب نخستین بار در سال ۱۸۶۵ منتشر شد و امسال به مناسبت صد و پنجامین سال انتشارش برنامه ها و نمایشگاه های بسیاری برگزار می شود.
 

نویسنده
گروه خبر کتابک - شبنم عیوضی
منبع
harvardmagazine.com
تاریخ:
۹۴/۵/۱۹
Submitted by editor3 on