نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی برگزار می شود

تیتر:
نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی برگزار می شود

نهمین جشنواره روز ملی یوزپلنگ ایرانی ۵ و ۶ شهریورماه ۱۳۹۴ ​در پارک ملت تهران برگزار خواهد شد.

​شهریور ماه هر سال برای علاقمندان و فعالان محیط زیست یادآور روز یوز است که برگزاری آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شد. در این سال، روز نهم شهریور ماه به عنوان «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» انتخاب شد تا دوستداران حفظ محیط زیست این مرز و بوم با انجام فعالیت های نمادین و معرفی یوز، سعی در حفظ این گربه سان در حال انقراض داشته باشند.

امسال افزون بر تهران در شهرهای مشهد، بجنورد، آران و بیدگل، شاهرود، بندرعباس، زرین دشت فارس، شیراز، لامرد، اراک، دامغان، اردکان، اصفهان، قزوین، رفسنجان و روستاهای چوپانان اصفهان و نایبند خراسان جنوبی زیادی برنامه های برای گرامیداشت این روز برگزار خواهند کرد.

اجرای نمایش دردسرهای یوزپلنگی، نمایش پلنگ، اجرای بازی های آموزشی، نمایش محیطی، چیت بال، رادیو یوز، یوزهای نوجوان، نقاشی متری کودکان، عروسک سازی گربه سانان، شبیه سازی کار دوربین های تله ای، درخت مشکل یوز، اینفوگرافیک پلنگ و یوزپلنگ و … از جمله فعالیت های جشنواره نهم خواهد بود. در این جشنواره هم چنین سازمان های مردم نهاد و موسسه های فعال در حوزه محیط زیست حضور خواهند داشت.

نهم شهریور سال ۱۳۷۳ چند غیربومی با چوب و سنگ به یک یوز ماده که همراه سه توله اش برای خوردن آب به نزدیکی شهر بافق رفته بودند حمله می کنند. در این ماجرا دو توله یوز کشته شدند، ماده یوز زخمی فرار کرد و تنها یک توله توسط محیط بانان نجات یافت که با نام ماریتا تا سال ۱۳۸۲ در پارک پردیسان تهران زندگی می کرد.در حال حاضر ایران تنها کشور قاره آسیاست که توانسته است نسل یوزپلنگ آسیایی را زنده نگه دارد.

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
exp:
2015-08-28
تاریخ:
۹۴/۶/۴
Submitted by editor3 on