نهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان

نهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان، روز گذشته پس از پنج روز به کار خود پایان داد. برگزیدگان این دوره از جشنواره هم در روز ۱۸ آذر در چهار بخش روزنامه نگاری، هنری، ادبی و نشریه های غیرفارسی معرفی شدند.

در بخش روزنامه نگاری مقاله ها، یادداشت ها و گزارش هایی از نشریه های "رشد نوجوان"، "دوچرخه" و "رشد نوآموز"  برگزیده شدند. براساس گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، داستان هایی از "جعفر ابراهیمی شاهد"، "سوسن طاقدیس"، "سید محمد مساوات"، "عباس قدیرمحسنی" و "جعفر توزنده‌جانی" و شعرهایی از "علی باباجانی"، "غلامرضا بکتاش"، "جعفر ابراهیمی شاهد"، "شکوه قاسم نیا"و "لیلا خیامی" در بخش ادبی برگزیده شدند.

در بخش هنری، آثاری از "الهه طاهریان"، "سید میثم موسوی"، "فریدالدین مولای"، "محمود مختاری" و "حسن موسوی" برگزیده شدند. در بخش نشریات غیرفارسی زبان هم از میان آثاری كه به این مرحله راه یافته بودند، مطلب "Mother’s Day" از مجله" SEESAW"  در گروه سنی كودكان و درگروه سنی نوجوانان، گزارش "Bologna International children Book Fair" از مجله "ZAMZAM" به عنوان اثر برگزیده شناخته شدند.

در پایان برنامه های جشنواره، داوران هر یک از بخش های این دوره جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان، در بیانیه هایی به کاستی ها و نقاط مثبت وضعیت نشریات کودک و نوجوان در شرایط کنونی پرداختند.  

داوران بخش روزنامه نگاری در بیانیه خود گفتند که روزنامه‌نگاران با سابقه کمتر برای کودکان و نوجوانان می‌نویسند و این موضوع باعث فعالیت گروه جدیدی از روزنامه‌نگاران شده كه بدون تخصص‌های لازم و سابقه كار مرتبط برای بچه‌ها می‌نویسند. آن ها به جای خالی یك یادداشت مطبوعاتی ویژه، سرمقاله خوب، اخبار تولیدی و تیترهای جذاب در نشریات كودكان و نوجوانان اشاره کردند که  می‌تواند به كمبود نیروی متخصص و حرفه‌ای آشنا با مطبوعات كودكان و نوجوانان مربوط باشد.

 داوران بخش آثار ادبی شامل شعر، داستان و نیایش هم در بیانیه‌ خود دقت پایین شاعران، توجه بیش از اندازه به زبان محاوره در نشریات خردسالان و کودک و نوجوان و نبودن نوآوری در آثار را از کاستی های محتوای ادبی نشریات برشمردند. داوران بخش هنری، به کمبودهای بخش تصویرسازی نوجوان اشاره کردند. به باور این کارشناسان، تصویرگران مطبوعاتی به اهمین تصویرسازی برای نوجوانان پی نبرده اند و حضور نوجوانان و چهره‌هایشان در طرح جلد و تصویرسازی داخل مجلات بسیار كمرنگ است. نبود مدیر هنری در بسیاری از نشریه های کودک و نوجوان هم نکته دیگری است که داوران بخش هنری نشریات در بیانیه خود به آن پرداخته اند.

در حاشیه جشنواره مطبوعات امسال، نشست هایی هم برای بررسی موضوع های مربوط با نشریات کودکان برپا شد از جمله همایش علمی بررسی مسائل مطبوعات كودك و نوجوان که با حضور کارشناسانی چون "یونس شكرخواه"، "حسن نمكدوست"، "مصطفی رحماندوست" و "هدیه شریفی" برگزار شد.

این کارشناسان در میزگردی که در همایش علمی بررسی مسائل مطبوعات كودك و نوجوان برپا شد، درباره مخاطب شناسی در مطبوعات کودک و نوجوان، کاستی ها راه های حرکت مطبوعات کودک و نوجوان ایران به سوی کیفیت بهتر گفت و گو کردند. نشست تخصصی وبلاگ‌نویسی والدین برای کودکان و نوجوانان، نشست مربیان و مدیران کانون، نشست کارکردهای نشریات آنلاین برای کودک و نوجوان و نشست تخصصی استانداردهای تولید نشریات رشد از دیگر نشست های برگزار شده در نهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان بود.

نهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان از ۱۶ تا ۲۰ آذر در مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. 

Submitted by editor6 on