نوجوانان بی خواب چه باید بکنند؟

گاهی‌اوقات نوجوانان به این علت با کم‌خوابی مواجه می‌شوند که برنامه روزانه آنان سنگین است و یا تا دیروقت بیدار می‌مانند.

گاهی هم پیش می آید که نوجوان می خواهد بخوابد اما در به خواب رفتن و یا خوابیدن به میزان کافی مشکل دارد.
پژوهشگران تخمین زده‌اند نیمی از نوجوانان با دوره‌هایی از بی خوابی روبرو می‌شوند که افزایش اختلال روانی، کاهش عملکرد تحصیلی و بروز مشکلات رفتاری را در پی دارد.
دکتر «کیل جانسون»، متخصص خواب در دانشگاه «اورگون» آمریکا، بر این باور است یکی از مهم ترین دلایل بیخوابی در نوجوانان، تغییر الگوی خواب در آن ها است. با رسیدن به سن بلوغ، نوجوانان دوست دارند تا دیروقت، به ویژه در روزهای پایان هفته بیدار بمانند. این مسئله می‌تواند ساعت بیولوژیک بدن را جا به جا کند و سبب شود احساس خواب دیرتر بوجود آید که نتیجه اش خواب آلودگی در طول روز است.
مصرف بیش از حد کافئین هم می‌تواند مشکلات جدی در خواب افراد بوجود آورد. حدود ۷۵ درصد نوجوانان هر روز یک بار و ۳۱ درصد نیز دو بار یا بیشتر نوشیدنی دارای کافئین مصرف می‌کنند. استفاده از وسایل الکترونیکی، مانند بازی‌های رایانه ای و تماشای تلویزیون هم هوشیاری را بیشتر می کند و آرامش پیش از خواب را به هم می زند.
این کارشناس چند روش ساده برای منظم کردن الگوی خواب نوجوانان پیشنهاد می کند:
به رختخواب رفتن و بیداری هر روز در یک زمان مشخص باشد تا بدن به یک برنامه مشخص عادت کند. نوجوانان در طول شبانه روز نزدیک به ۹ ساعت خواب نیاز دارند.
مصرف کافئین کمتر شود. استفاده از خوراکی های سالم در طول روز به خواب آسوده در شب کمک می کند.
بهتر است از انجام فعالیت های سنگین در نزدیکی زمان خواب خودداری شود زیرا دست زدن به کارهای سنگین پیش از خواب سطح آدرنالین را در خون افزایش داده و خوابیدن را مشکل می کند.
 دکتر جانسون استفاده از قرص‌های خواب‌آور را برای نوجوانان مبتلا به بیخوابی توصیه نمی کند، چون هیچکدام از این داروها برای استفاده کودکان تایید نشده‌اند. اگر بیخوابی سه هفته و یا بیشتر طول کشید و یا فعالیت های روزانه نوجوان را دچار مشکل کرد، بهتر است با یک پزشک مشورت شود.

Submitted by editor6 on