نوروزی دیگر برای کتاب های کودکان!

یکشنبه ١٤ فروردین شورای کتاب کودک میزبان دوستداران کودک بود تا روز جهانی کتاب کودک را جشن بگیرند.

این مراسم که با مراسم سال نوی اعضای شورای کتاب کودک همراه بود، با تبریک نوروزی یحیی مافی و توران میرهادی از بنیان گزاران شورای کتاب کودک و نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک آغاز شد. انصاری با یاد کردن از ایرج افشار ایران شناس برجسته که در روزهای پایانی سال گذشته درگذشت، آرزو کردند که در سال ١٣٩٠ زبان پارسی، سرزمین ایران و کودکانش پاس داشته شوند.

نوروزی دیگر برای کتاب های کودکان

 پس از پخش نماهنگی از پوسترهای روز جهانی کتاب کودک در سال های گذشته، برنامه با صحبت های مسعود ناصری، کارشناس و مدرس ادبیات کودک و نوجوان، درباره تاریخچه روز جهانی کتاب کودک در جهان و بزرگداشت آن در ایران ادامه یافت. او از یلا لیپمن به عنوان بنیان گذار روز جهانی کتاب کودک یاد کرد و نقش او را در فعالیت هایی که هم اکنون در سراسر دنیا در حوزه ادبیات کودکان انجام می شود برجسته دانست. او کتابخانه بین المللی کودکان مونیخ و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان که از سوی لیپمن بینان گذاری شدند، دو مقری نامید که می شود در آن ادبیات کودک را جستجو کرد.

نوروزی دیگر برای کتاب های کودکان

ناصری سپس با مقایسه فعالیت های چندین شعبه ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، فعالیت های شعبه ی ایران را بسیار افتخارآمیز و پیشرو دانست.

معرفی آینو پرویک و یوری میلدبرگ، که نوشتن پیام و تصویرگری پوستر ٢٠١١ را برعهده داشتند، از دیگر برنامه های این جشن بود. عباس حسینی، مدرس و پژوهشگر هنر، با اشاره به پیام امسال، درباره ی داستان های این نویسنده ی گفت: "وقتی کتاب های معاصر ایشان را می خوانید می توانید فضایی که یک کودک معاصر در آن زندگی می کند را درک کنید".

 

نوروزی دیگر برای کتاب های کودکان

حسینی از دیگر نکات برجسته داستان های او را پرداختن به عواطف و احساسات و توجه اعضای خانواده نسبت به یک دیگر، ارزش هایی که در حال فراموشی است و تقابل فرهنگ ها دانست. شعله محلوجی، تصویرگر و کارشناس تصویرگری کتاب کودک، تصاویر یوری میلدبرگ، تصویرگر پوستر امسال را لایه لایه دانست که هر بار برداشت جدیدی می توان از آن ها داشت و فضای تصاویر او را اسطوره‌ای و پر رمز و راز و گاه همراه با رگه‌هايی از طنز عنوان کرد.

نوروزی دیگر برای کتاب های کودکان

از دیگر برنامه های روز جهانی کتاب کودک که نوروزی هم بود، معرفی دو کتاب "نوروز" از انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی و "جشن های ایرانی" از انتشارات نظر و پخش نماهنگی به نام "کودکان سرزمین ایران" بود. علی گلشن، نویسنده و پژوهشگر نیز به مناسب سال ١٣٩٠ درباره خرگوش و نماد آن در فرهنگ و ادبیات ایرانی صحبت کرد. دو شخصیت ماندگار خرگوش در ادبیات کودکان، "پیتر خرگوشه" آفریده بئاتریکس پاتر و "میفی" آفریده دیک برونا و فعالیت های ترویجی که با این شخصیت های داستانی محبوب کودکان انجام می گیرد از سوی محلوجی معرفی شد.

نوروزی دیگر برای کتاب های کودکان

جشن روز جهانی کتاب کودک با هم اندیشی شرکت کنندگان برای برنامه های ترویج کتابخوانی برای سال پیش رو پایان یافت. 

Submitted by editor3 on