نگاه ویژه ماهنامه "نمایش" به تئاتر کودک و نوجوان

ماهنامه «نمایش» در شماره ۱۶۴ خود در اردیبهشت  ۱۳۹۲، «نگاه ویژه»ای در بیست وهشت صفحه به «تئاتر کودک و نوجوان» دارد. نوشته ها و مطالب این بخش در قالب پنج مقاله، چهار گفت وگو و یک میزگرد ارائه شده است.

سرآغاز نگاه ویژه با مقاله «ادبیات نمایشی کودک و بازگشت اسطوره ها» نوشته منوچهر اکبرلو است که به بررسی و تحلیل اسطوره، پیوند و ارتباط کودک و ادبیات نمایشی کودکان با این «فراژانر» می پردازد.

مقاله بعدی، «کودک، آفرینش و نمایش» نوشته فرزانه ناظران پور است و با تشریح خلاقیت، ویژگی های انسان خلاق و تفکر خلاقانه، به ویژگی ها و کارکردهای نمایش خلاق می پردازد و سرانجام نسبت خلاقیت با نمایش خلاق را بررسی می کند.

حسن حاجت پور در سومین مقاله به «جایگاه فانتزی در درام کودک و نوجوان» می پردازد، و حسین فدایی حسین در مقاله «جوانه امید» گزارش و نگاهی گذرا به تاریخچه ی تئاتر کودک و نوجوان در شهر قم دارد.

«فرزندتان را با هنر آشنا کنید: اجرای نمایش برای کودکان» آخرین مقاله این ویژه نامه است و نویسنده آن - مریم سجد – به دستاوردهای مثبت کودکان در مشارکت در اجرای نمایش و رفتن کودکان به تئاتر و موضوع هایی که والدین و کودکان پس از مشاهده تئاتر می توانند در باره آن بحث و گفت وگو کنند، می پردازد. نویسنده مقاله در بخش پایانی نوشته اش منابع اطلاع رسانی در باره تئاتر کودکان را ارائه می دهد.

بخش دوم ویژه نامه تئاتر کودک و نوجوان ماهنامه نمایش، گفت و گو با چهار فعال و دست اندرکار تئاتر کودک و نوجوان ایران: رضا فیاضی، بهرام شاه محمدلو، شهرام کَرَمی و مهدی قلعه است که در گپ وگفت های شان از گذشته تا اکنون تئاتر کودک و نوجوان ایران را بازگو و بررسی می کنند.

در بخش سوم نگاه ویژه، بازتاب نوشتاری سخنان عادل بَزدوده، محمدرضا کوهستانی و احمد سلیمانی، از فعالان تئاتر کودک و نوجوان ایران است که در میزگردی به آسیب شناسی این گونه ی تئاتری می پردازند.

Submitted by admin on