هرکس کتاب می خواند، برنده است

«هرکس کتاب می خواند، برنده است» نام طرحی برای ترویج کتابخوانی در آلمان است که با مشارکت «دفترچه تلفن»، گروه کار ادبیات کودکان و نوجوانان و انجمن کتابخانه ها برگزار می شود.

این طرح که یک مسابقه ادبی بین مراکز آموزشی است و با همکاری کتابخانه های عمومی (محلی) و ناشران محلی «دفترچه تلفن» برگزار می شود از پشتیبانی وزارت فدرال برای خانواده، سالمندان، زنان و جوانان بر خوردار است.

هدف از برگزاری این مسابقه، بهبود مهارت خواندن در کودکان و نوجوانان و ایجاد علاقه به خواندن در گروه سنی ۱۰ تا ۱۲ سال و همچنین گسترش همکاری بین مراکز آموزشی و کتابخانه های عمومی است.

در هر مسابقه سه گروه سه نفره از دانش آموزان کلاس های پنجم و ششم دوره ابتدایی شرکت می کنند.

دانش آموزان این زمان را در اختیاردارند تا پیش از شروع مسابقه، کتاب های نامزدهای جایزه ادبیات نسل جوان آلمان Deutschen Jugendliteraturpreises در سال جاری را خوانده و در کلاس درباره آن ها گفت و گو کنند.

مسابقه در کتابخانه عمومی و در سه دوره بین سه گروه انتخاب شده برگزار می گردد. هر گروه باید به پرسش هایی از کتاب هایی که خوانده پاسخ دهد. برنده مسابقه را داورانی مستقل انتخاب می کنند و در پایان به برندگان جایزه داده می شود.

طرح «هرکس کتاب می خواند، برنده است» از سال ۲۰۰۴ آغاز به کار کرده است و تاکنون توانسته در بیش از ۹۰۰۰ دانش آموز شوق خواندن این آثار برجسته را به وجود آورد.

نام این طرح در روزشمار جشن ها و مناسبت های سال ۲۰۰۹ اتحادیه اروپا که سال خلاقیت و نوآوری نام دارد نیز قرارگرفته است.

برگردان:
ترانه وکیلی
Submitted by editor6 on