همایش ادبیات کودک و نوجوان در شیراز برگزار می شود

رئیس بخش زبان و ادبیات دانشگاه شیراز از برگزاری پنجمین همایش ادبیات کودک و نوجوان در شیراز مصادف با ١۵و ١۶ اردیبهشت ٩۴ خبرداد.

سعید حسام پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه از جمله اهدافی که دانشگاه شیراز در گذشته در زمینه ادبیات کودک و نوجوان دنبال کرده، دانشگاهی کردن این زمینه ادبی بوده است، گفت: در این راستا دانشگاه شیراز طی سال های مختلف اقدامات متفاوتی را انجام داده که از جمله آن مطرح شدن بحث راه اندازی مرکز ادبیات کودک و نوجوان در دانشگاه شیراز در سال ٨١ و تاسیس این مرکز در سال ٨۴ با مدیریت آقای دکتر مرتضی خسرونژاد بوده است.

وی با بیان اینکه در پی تاسیس این مرکز اهداف متفاوتی در حیطه ادبیات کودک و نوجوان دنبال شد، اظهار داشت: یکی از این اهداف تاسیس گرایش مقطع کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان برای اولین بار در ایران بود که به نتیجه رسید و امسال شاهد ورودی های چهارم گرایش ادبیات کودک و نوجوان به دانشگاه شیراز بودیم.

دبیر پنجمین همایش ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه هدف بعدی انتشار مجله علمی پژوهشی درباره ادبیات کودک و نوجوان بوده است، گفت: این مجله در سال ٨٨ در دانشگاه شیراز به تصویب وزارت علوم رسید و از سال ٨٩ به صورت فصلنامه منتشر می شود.

محوریت همایش رمان نوجوان است

حسام پور اضافه کرد: هدف دیگر، برگزاری همایش های دوسالانه ادبیات کودک و نوجوان با محوریت های گوناگون بود که تاکنون چهار دوره از این همایش برگزار شده و پنجمین دوره همایش در ١۵ و ١۶ اردیبهشت سال ٩۴ برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: در هر یک از این همایش های دو سالانه یکی از مسائل مهم در ادبیات کودک و نوجوان به عنوان محور قرار گرفته و روی آن تمرکز و بحث می شود.

رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ادامه داد: محوریت همایشی که در اردیبهشت ٩۴ برگزار می شود، رمان نوجوان خواهد بود، در این همایش جنبه های گوناگون رمان نوجوان مانند زیبایی‌شناسی رمان نوجوان، رمان نوجوان و بازنمایی مسأله‌‎های روانشناسی و تربیتی در آن، رمان نوجوان و فلسفه، رمان دینی نوجوان، رمان نوجوان و دفاع مقدس و بررسی فرهنگی و جامعه‌شناسی رمان نوجوان، رمان نوجوان و گونه‌های ادبی، رمان نوجوان و ترجمه و سیر رمان نوجوان در ایران، رمان نوجوان در بازار کتاب، آسیب‌شناسی رمان نوجوان، هنر در رمان نوجوان، رمان نوجوان در آیینه نظریه‌های نقد و رمان نوجوان و رسانه‌های دیگر بررسی می شود.

حدود ١۵٠ چکیده به دبیرخانه همایش ارسال شده است

دبیر پنجمین همایش ادبیات کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه همایش ١٠ آذرماه پایان یافته، گفت: حدود ١۵٠ چکیده به دست ما رسیده است که این چکیده ها از سوی شورای علمی همایش بررسی   می شوند و پس از آن با اعلام نتیجه نهایی از منتخبان درخواست می شود که مقاله خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

حسام پور ادامه داد: در مرحله بعد مقاله های ارسال شده بررسی می شود و در نهایت مقاله های مناسب برای ارائه در همایش انتخاب خواهند شد.

جان استیونز مهمان ویژه همایش خواهد بود

وی همچنین گفت: جان استیونز که یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان و منتقدان کنونی ادبیات کودک و نوجوان در جهان است به عنوان مهمان ویژه در این همایش حضور خواهد داشت.

رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ادامه داد: جان استیونز، منتقد و نظریه‌پرداز نامدار معاصر و استاد زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه مکواریِ سیدنی در استرالیاست. نقدها و نظریات او به‌خصوص در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان با استقبال صاحب‌نظران و علاقه‌مندان به ادبیات کودک و نوجوان مواجه شده است. برخی از مقالات و نوشته‌های او در ایران نیز ترجمه و منتشر شده و برای منتقدان و پژوهشگران ایرانی نام شناخته‌شده‌ای است

 

Submitted by editor3 on