همایش فرهنگیان زرتشتی درباره آموزش خلاق کودکان

«مؤسسه فرهنگی پروچیستای یزد»، که یک موسسه فرهنگی برای زرتشتیان این شهر است، به تازگی همایشی درباره اهمیت کار با کودکان برگزار کرده است.

  در این همایش كه «ضرورت کار با کودک» نام دارد و در ارتباط با طرحی به همین نام در روز شانزدهم مرداد در یزد برگزار شد، کارشناسانی مانند «سیامك ماوندادی»، دكتر «اسفندیار اختیاری»، «شهناز شهساری»، «گوهر ناز پشوتنی» و «فاطمه حبیبی زاد» از یزد و دكتر «همایون مجد» و «زهرا فرمانی» هم از تهران شرکت داشتند و سخنرانی کردند.  
   اولین سخنران همایش، سیامك ماوندادی بود. او نخستین كسی است كه طرح «ضرورت كار با كودك» را در استان یزد مطرح كرده است.
به گفته ماوندادی، در جامعه زرتشتی هر گروه سنی انجمن هایی  دارند اما تا به حال مکان مناسبی برای رشد خلاقیت های كودكان زرتشتی در نظر گرفته نشده است. دست اندر کاران اجرای طرح ضرورت کار با کودک، با پشتیبانی «انجمن بانوان» و «مؤسسه خیریه پروچیستا» و «انجمن تصحیح گران» در تلاش هستند تا نهادی ویژه برای کودکان زرتشتی ایجاد کنند.
 دومین سخنران همایش، دكتر" اسفندیار اختیاری"، از مهد کودک های عام و مهد کودک های خاص سخن گفت و این که در مهد كودك های عام از تمام بچه های ایران با دین های مختلف ثبت نام می شود اما مدیر این مهدها باید مسلمان باشد. در صورتی که، مهد كودك های خاص ویژه اقلیت های مذهبی است و مسئول آن می تواند زرتشتی باشد.

همایش فرهنگیان زرتشتی درباره آموزش خلاق کودکان

او گفت در تمام ایران سه مهد کودک ویژه برای کودکان زرتشتی وجود دارد که یکی در یزد و دو تای دیگر در تهران هستند.
سخنرانان دیگر همایش هم به اهمیت آموزش به کودکان، پیش از رسیدن به سن مدرسه پرداختند و فیلمی کوتاه هم از «کارگاه کودکان» که در موسسه پروچیستا برگزار شده بود پخش شد.
 در بخشی دیگر از همایش، فاطمه حبیبی زاد درباره نقش شاهنامه در هدف بخشیدن به زندگی کودکان سخنانی گفت و بخش هایی از شاهنامه را هم برای حاضران نقالی کرد.
در پایان هم شرکت کنندگان از نمایشگاه كتاب و نقاشی، در مکان برگزاری همایش دیدن كردند.

Submitted by editor6 on