همراه با کتاب در نبرد با ترس و اندوه

عنوان لاتین:
Editions Bakame

یک سال پس از بروز فاجعه نسل کشی در کشور رواندا، سرزمین هزار تپه در قلب آفریقا، در سال ۱۹۹۴، "اگنس گیراوکوندا"، شرکت انتشاراتی "Editions Bakame" را بنیاد گذاشت.

Bakame یک شرکت انتشاراتی ناسودبر و مستقل کتاب های کودکان و نوجوانان است. هدف این شرکت در هنگام آغاز به کار، تولید کتاب های ادبیات کودکان به زبان ملی این کشور یعنی "کنیارواندا" (Kinyarwanda) بود تا کودکان و نوجوانان رواندا با یاری کتاب ها و جادوی قصه هایی از فرهنگ خودشان، بتوانند از پس احساس ترس و بیزاری که از فاجعه نسل کشی بر وجودشان سنگینی می کرد، برآیند و به زندگی بازگردند.

 همراه با کتاب در نبرد با ترس و اندوه

Bakame ، نخستین انتشاراتی در رواندا است که کتاب های کودکان و نوجوانان را به زبان ملی این کشور منتشر کرد. در این کشور زبان های انگلیسی و فرانسه هم در کنار کنیارواندا زبان رسمی به شمار می روند. این انتشارات، کتاب های داستان، مستند، رمان های نوجوانان و کتاب های تصویری برای کودکان و نوجوانان رواندایی تولید می کند. گردآوری و به نوشتار درآوردن ادبیات و فرهنگ شفاهی رواندا یکی دیگر از فعالیت های مهم شرکت Bakame به شمار می رود. ترویج فرهنگ خواندن در رواندا و آموزش نویسندگان و تصویرگران با برگزاری کارگاه های آموزشی، هدف های دیگر این شرکت انتشاراتی است. از سال ۱۹۹۵ تاکنون، ۳۰ عنوان کتاب در بیش از ۴۵۰ هزار نسخه در Bakame منتشر شده است.

این شرکت انتشاراتی در سال ۲۰۰۸، جایزه ترویج خواندن آساهی را از آن خود کرد.

برگردان:
لیلا عالمی
Submitted by editor6 on