ویروس خواندن در دو کوله پشتی!

بیش از ۳۰ عنوان کتاب داستانی، جنایی، علمی و تصویری، در سطح های گوناگون، در دو کوله پشتی، از کلاسی به کلاس دیگری سفر می کنند، تا دانش آموزان کلاس های پنجم و ششم دوره ابتدایی را به ویروس خواندن آلوده کنند. هر سال در ماه می،‌ اندرونه این کوله پشتی ها با جدیدترین کتاب های منتشر شده پر و راهی آموزشگاه ها می شوند.

کوله پشتی ها حدود ۵ هفته در هر کلاس می مانند. در طی این ۵ هفته دانش آموزان می توانند از این کتاب ها برای خواندن در کلاس درس استفاده کنند و یا آن ها را برای مطالعه به خانه ببرند.

ابتدا آموزگاران دو کتاب را به عنوان حاملان ویروس انتخاب می کنند. در پایان ۵ هفته دو دانش آموزی که اولین خوانندگان این دو کتاب بوده اند این کوله پشتی ها را به پشت می گیرند و به مدرسه دیگری می روند. پشتیبان این طرح موسسه سویسی رسانه های کودکان و نوجوانان(Swiss Institut für Kinder und Jugendmedien) است. آموزگاران با کمک این موسسه با مدرسه بعدی تماس گرفته و سفر دانش آموزان را سازمان می دهند.

در روز رسیدن این دو دانش آموز به مدرسه بعدی، ساعت درس قطع و ساعت مطالعه آزاد در آن مدرسه شروع می شود. در هر کوله پشتی دفترچه ای وجود دارد که دانش آموزان هر کلاسی تجربه ها و نظر های خود را در آن به ثبت می رسانند. از این راه دانش آموزان مدارس گوناگون می توانند با یکدیگر تبادل نظر کنند.

هر کسی که به رسانه های الکترونیکی دسترسی دارد می تواند در وب نوشت (وبلاگ) «ویروس خواندن» نظر خود را درباره کتاب های خوانده شده بنویسد.

«ویروس خواندن» نام طرحی رایگان برای گسترش مطالعه آزاد و تقویت مهارت خواندن در میان دانش آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی است که از سال ۱۹۹۱ میلادی به همت موسسه سویسی رسانه های گروهی کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

برگردان:
ترانه وکیلی
Submitted by editor6 on