پارکی برای کودکان مبتلا به اتیسم!

به تازگی پارکی برای کودکان اوتیسم در تبریز گشایش یافته است. این پارک نخستین پارکی است که ویژه ی کودکان اتیسم در ایران طراحی شده است.

اوتیسم نوعی اختلال تکاملی عصبی است که در آن کودک اتیسم مراحل تکاملی را آنگونه که همسالان وی طی می کنند نمی گذراند. در کودکان اوتیسم توانایی های ارتباطی از قبیل سخت گفتن و رابطه با والدین و هم سالان مختل می شود و الگوهای تکراری و آزاردهنده ای از رفتار نزد آن ها بروز پیدا می کند. از هر۱۰۰۰ کودک ۵ تا ۶ نفر به اتیسم دچار هستند.
محمد المنیر صفی الدین نماینده صندوق کودکان سازمان ملل در ایران به این مناسبت پیامی منتشر کرده است. او در این پیام بر اهمیت دوران کودکی و حقوق کودکان و به طور ویژه حقوق کودکان با نیازهای ویژه تاکید کرده است. در زیر متن کامل این پیام را می خوانید:

"امروز بسیار خوشحالم از اینکه اولین پارک ویژه کودکان اوتیسم در ایران که به طور اختصاصی برای کودکان دارای اوتیسم طراحی و ساخته شده است، در تبریز افتتاح می شود.
یونیسف همواره بر اهمیت دوران کودکی به عنوان دوران طلایی رشد و تکامل کودک و همین طور اوج آسیب پذیری او تاکید می کند. ما معتقدیم همه کودکان باید به فرصت های برابر برای بازی و  تفریح دسترسی داشته باشند. کودکان دارای معلولیت نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
کودکان دارای معلولیت مانند همه کودکان توانایی های زیادی دارند، اما اغلب به دلیل تبعیض و عدم حمایت کافی از جامعه منزوی می شوند و به نوعی به آسیب پذیرترین و نامرئی ترین گروه از کودکان می پیوندند.

 

کودکان دارای معلولیت باید از همه حقوق یک کودک سالم بهره مند باشند و بتوانند در تصمیم گیری هایی که زندگیشان را تحت تاثیر قرار می دهد، شرکت کنند.  این کودکان باید دیده شوند و  باید به آن ها به عنوان اعضای فعال جامعه و نه صرفا دریافت کنندگان صدقه نگاه کرد و حضور آن ها را ارج نهاد.
ورزش و سرگرمی یکی از راه های مهمی است که کودکان دارای معلولیت و خانواده هایشان به واسطه آن می توانند میزان نگرانی و اضطراب خود را تا حد زیادی کاهش دهند.
کودکان دارای اوتیسم به دلیل شرایط ویژه خود نمی توانند به راحتی در همه پارک ها یا فضاهای آزاد بازی کنند و ممکن است خیلی سریع تر از دیگر کودکان گم شوند که خود باعث افزایش اضطراب خانواده ها و ترس از بردن کودکان شان به این فضاها می شوند. اما ساخت یک پارک مخصوص کودکان اوتیسم اقدامی شایسته تحسین است.
 در پایان بار دیگر از همه دست اندرکارانی که برای ساخت و تکمیل این پارک تلاش کردند به ویژه انجمن اوتیسم تبریز و سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تبریز سپاسگذاری می کنم و به این عزیزان تبریک می گویم.
امیدوارم سیاستگزاران و مردم نیز به این دسته از تلاش ها بپیوندند و راه را برای دسترسی همه کودکان دارای معلولیت به فرصت های برابر و ایجاد خدمات و فضاهای مورد نیاز آنها برای لذت بردن به طور تمام و کامل از دوران کودکی هموار سازند."
 

درباره بیماری اتیسم بیشتر بدانیم

Submitted by editor3 on