پرتوهای تلفن همراه می‌تواند مشکلات رفتاری در کودکان را افزایش دهد

پژوهشگران مدرسه بهداشت عمومی دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس آمریکا، در بررسی‌های خود نشان دادند که پرتوهای تلفن‌های همراه، پیش و پس از تولد ممکن است خطر توسعه مشکلات رفتاری را در کودکان افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، پژوهشگران در این‌باره گفتند: "تئوری‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما ما هنوز چیزی در مورد درست بودن آن‌ها نمی دانیم. پرتوهای تلفن‌های همراه که جنین دریافت می‌کند می تواند بسیار کم باشد بنابراین هنوز دقیقا مشخص نیست که این پرتوها چگونه می‌‌توانند بر روی توسعه جنینی اثر بگذارند."

پژوهشگران با تاکید بر این‌که به هرحال احتیاط برای کاهش انتشار این پرتوها در طول دوره بارداری لازم است، افزودند: "ما می‌دانیم که این پرتوها وجود دارند، بنابراین تا زمانی که علم توسعه پیدا کند بهتر است احتیاط کنیم. برای این‌که قرار گرفتن در معرض این پرتوها را کاهش دهیم کافی است که تلفن همراه را از بدن دور نگه داریم و از دستگاه‌های هندزفری استفاده کنیم."

در این پژوهش‌ها، اطلاعات مربوط به استفاده ۲۸ هزار و ۷۴۵ کودک ۷ ساله و مادران آن‌ها از تلفن همراه تجزیه و تحلیل شد. در این مطالعه، مادران، اطلاعاتی را در مورد سبک زندگی خود ارائه کردند. از جمله استفاده از تلفن همراه در طول و بعد از بارداری. هم چنین با آن‌ها، درباره عادت استفاده از تلفن همراه توسط کودکان خود و مسائل رفتاری کودکان در سن ۷ سالگی گفت و گو شد.

نتایج این پژوهش‌ها نشان داد که ۲/۳۵ درصد از کودکان ۷ ساله از تلفن همراه استفاده می‌کنند و کمتر از یک درصد از این کودکان طولانی تر از یک ساعت در هفته تلفن همراه خود را به‌کار می گیرند.

برپایه گزارشی که مادران ارائه کرده بودند، بیشتر کودکان (۹۳ درصد) هیچ مشکل رفتاری نداشتند، ۳/۳ درصد مشکلات رفتاری مرزی و ۱/۳ درصد از آن‌ها نشانه‌هایی از مشکلات رفتاری مانند مشکلات احساسی، اختلال رفتاری، پیش فعالی، عدم توجه و مشکلات ارتباطی را نشان دادند.

 حدود ۱۸ درصد از این کودکان در طول دوران جنینی و پس از تولد در معرض تلفن همراه قرار داشتند که این گروه بیشترین خطر را در زمینه مشکلات رفتاری نشان دادند.

 

Submitted by admin on