پسرها هم می خوانند، اما به گونه ای دیگر!

 پسرها هم می خوانند، اما با شیوه ای متفاوت! پسرها معمولا در خواندن، نسبت به دختران نمره کمتری می گیرند.

در آلمان، علاقه مند کردن پسرها به خواندن، موضوعی شده که روز به روز بیشتر به آن توجه می شود. دخترها و پسرها توانایی خواندن متفاوتی دارند. این توانایی به میزان علاقه آن ها به خواندن و همین طور زمانی که به خواندن سپری می کنند، بستگی دارد. اگر در ترویج خواندن، به ویژگی های هر دو جنس دختران و پسران به طور مشخص تر توجه کنیم، آن گاه می توانیم نیازهای متفاوت و علاقه مندی های متفاوت آن ها را بشناسیم و براین اساس کودکان را به خواندن و بیشتر خواندن تشویق کنیم. 

وزارت فرهنگ و ورزش ایالت ساکونی آلمان با همکاری بنیاد خواندن آلمان، با توجه به این موضوع، پروژه "!Jungen lesen – aber anders" یا "پسران هم می خوانند، اما به گونه ای دیگر!" را راه اندازی کرده اند. کارشناسان این دو نهاد، رفتارها و عادت های خواندن را در پسران پایه های سوم تا ششم دبستان بررسی می کنند و نیازهای آن ها را در می یابند. آن ها هم چنین می کوشند تا اهمیت در نظر گرفتن برنامه های تشویق به خواندن ویژه پسران را به آموزگاران و پدران و مادران، یادآوری کنند. 

در این پروژه آموزگاران در یک دوره آموزشی شرکت می کنند تا با راهکارهایی درباره ترویج خواندن در میان پسران آشنا شوند. بروشورهای این پروژه هم اطلاعات ارزشمندی درباره موضوع های مورد علاقه پسران و پیشنهادهای آموزشی و سرگرم کننده درباره تشویق آن ها به خواندن بیشتر به آموزگاران ارائه می کنند. نکته ها و پیشنهادهایی هم برای پدر و مادرها در بروشورها قرار گرفته است.  

برگردان:
گروه مترجمان کتابک
Submitted by admin on