پس از تجربه زلزله و سونامی، اینک دوباره مدرسه، دوباره زندگی!

کودکان کشور شیلی، نزدیک به ده روز پس از این که یکی از مهیب ترین زلزله های ثبت شده تاکنون و سونامی پس ازآن، از درس و مدرسه بازشان داشت، به کلاس های درس بازگشتند.

در حالی که آمار قربانیان این زلزله ۸/۸ ریشتری در این کشور کوهستانی آمریکای جنوبی روز به روز بیشتر می شود، هیاهوی شادی بچه ها از زنده یافتن دوستان و هم کلاسی هایشان، در نخستین روز مدرسه، جان تازه ای به بزرگ ترهای خسته از ویرانی و آشفتگی های پس از زلزله و سونامی بخشید. پدر و مادرها از بازگشت فرزندان شان به مدرسه خوش حال اند. آن ها می گویند با باز شدن دوباره مدرسه ها، بچه ها می توانند روال عادی زندگی را از سر بگیرند.
به جز دو منطقه ای که بیشتر از سایر بخش ها آسیب دیده اند، مدرسه ها در بیشتر شهرهای شیلی بازگشایی شده اند. گفته می شود مدرسه های این دو شهر یعنی ماولی و بیو بیو نیز تا پایان ماه مارس یا پایان آوریل (روزهای نخست فروردین یا اردیبهشت)، باز می شوند. 
با بازگشت بچه ها به مدرسه، روند عادی زندگی آن ها از سر گرفته می شود، اما بسیاری از آن ها بحران های روحی و عاطفی ناشی از زمین لرزه را تجربه می کنند. به همین سبب، برای آموزگاران دوره های آموزشی برگزار شده تا با "آغوش باز و گوشی برای شنیدن" از دانش آموزان خود استقبال کنند. اما ساختمان برخی از مدرسه ها بسیار آسیب دیده و هنوز آماده پذیرفتن دانش آموزان نیست، به همین سبب، نزدیک به ۷۰۰۰ دانش آموز ناچارند برای چند هفته یا در برخی موارد تا پایان سال تحصیلی میهمان مدرسه های دیگر شوند.
زلزله قدرت ویرانگرش را به رخ ساکنان شیلی کشید، اکنون دولت و مردم این کشورند که با بازگشایی مدرسه ها و بازسازی خانه ها و مکان های عمومی، می کوشند قدرت سازندگی شان را نشان دهند و زندگی را از سر بگیرند.
 

Submitted by admin on