پونیو، پری دریایی ژاپنی،‌ هشدارهای زیست محیطی می دهد!

به تازگی دنیای انیمیشن یکی از بهترین فیلم های دست ساخت خود را به جهان سینما ارائه کرده است.

  این انیمیشن که توجه بسیاری از منتقدین جهان را به خود جلب کرده است، «پونیو بر صخره ها» نام دارد. پونیو، اثر کارگردان نامدار و نابغه ژاپنی،‌"هایائو میازاکی"، (Hayao Miyazaki)، برداشتی مدرن از داستان "پری دریایی" اثر "هانس کریستین اندرسن" نویسنده نامدار دانمارکی است. میازاکی با خلاقیت خود این اثر زیبا را ژرف تر ساخته است. او این داستان قدیمی را به گرمایش زمین پیوند داده و نشان می دهد که چگونه انسان با زباله های خود بهشت دریایی را آلوده می کند.

پونیو، ماهی کوچکی است که به شکل تصادفی قطره ای از خون انسان را که به دریا ریخته، ‌می خورد و ناگهان به یک دخترکوچک مو طلایی بدل می شود. پونیو هشداری است به ساکنان زمین، هنگامی که تعادل زیست محیطی بر روی این کره خاکی برهم می خورد، آب دریا بالا می آید و هرلحظه بیم آن می رود که دهکده پسر کوچولویی که با خانواده اش در آن زندگی می کند،  زیر آب رود.

پونیو، از جنبه دیداری یک اثر جادویی است که بزرگ و کوچک را شیفته خود می سازد. تصویر دختر بچه ای که روی امواج دریا قهقهه می زند، ‌تماشاچی را به شادمانی می آورد.

میازاکی، برای خلق این اثر به سبک قدیم، ‌با دست،‌ تصویرهای آن را نقاشی کرده و هرگز از کامپیوتر استفاده نکرده است.  این اثر از جنبه درونمایه ادامه کارهای میازکی است که همواره بر روی مسائل زیست محیطی تاکید دارد. هم اکنون کمپانی والت دیسنی در حال تهیه  نسخه انگلیسی این انیمیشن زیبا با صدای هنرپیشگان معروف هالیوود است. 

برای دیدن بخش های کوتاهی از این انیمیشن می توانید به نشانی http://disney.go.com/disneypictures/ponyo/ سر بزنید.

Submitted by editor6 on