پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان برای سیزدهمین شماره خود فراخوان داد

پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان برای شماره ی سیزدهم فراخوان داد. موضوع این شماره پژوهشنامه به بحث گروه سنی در کتاب های کودکان و نقد ویژه‌ی این شماره هم به «نقی سلیمانی» اختصاص دارد.

پژوهشگران، نویسندگان و کار‌شناسان ادبیات کودک و نوجوان می‌توانند مقاله‌ها و یاداشت‌های خود را تا ۲۰ آبان برای پژوهشنامه بفرستند.

در زیر متن کامل فراخوان پژوهشنامه را می خوانید:

همین که پسوند کودک و نوجوان به «ادبیات» یا «کتاب» اضافه می‌شود، خود اشاره به گروه سنی دارد و از ادبیات یا کتاب‌هایی حکایت می‌کند که مخاطبانش گروه سنی کودکان و نوجوانان هستند. برخی از کار‌شناسان ایرانی ادبیات کودک و نوجوان معتقدند که کودکان و نوجوانان دو مفهوم کلی در زمینه‌ی گروه سنی هستند و وقتی از گروه سنی سخن می‌گوییم باید آن را به اجزای کوچک تری تقسیم کرد تا بهتر بتوان درباره ویژگی‌ها و مشخصات آن و ادبیات متناسب با این گروه‌ها صحبت کرد. از نظر این گروه از کار‌شناسان باید کودکان و نوجوانان را به گروه‌های سنی کوچک‌تر و مثلا با فاصله ۲ یا ۳ سال تقسیم کرد تا به ویژگی‌های مشخص‌تری از آنان دست یافت و از ادبیات مناسب آنان سخن گفت.

از سوی دیگر کسانی معتقدند که سن به تنهایی عامل تاثیر گذاری نیست و الزاما افراد یک گروه سنی مشخصات یکسانی ندارند و عوامل بسیار دیگری در شکل گیری ویژگی‌ها تاثیر دارد که تنها بخشی از آن سن تقویمی است.

در کنار این بحث‌ها گروهی هم کودکی را بیش از اینکه سن تعریف کنند، نوعی کیفیت تلقی می‌کنند و معتقدند کودکی نوعی نگاه است و ادبیات کودک تنها برای گروه سنی کودک و نوجوان نیست، بلکه بخشی از مخاطبان ادبیات کودک بزرگسالان هستند.

این بحث‌ها باعث شده که در برخی کشور درج گروه سنی در کتاب‌های کودک و نوجوان به چالش کشیده شود و برخی مخالفت خود را با آن اعلام کنند.

با چنین دغدغه‌هایی این شماره از پژوهشنامه را به بحث درباره‌ی گروه سنی اختصاص داده‌ایم و می‌توانیم بحث را از همین چالش‌ها شروع کنیم.

علاوه بر این می توان محورهای زیر را برای این بحث پیشنهاد داد:

• آسیب‌ها و مزایای درج گروه سنی روی کتاب‌های کودک و نوجوان

• سن تقویمی و ویژگی‌های دیگر کودکان و نوجوانان

• کودکی و نوجوانی، سن یا کیفیت؟

• ادبیات کودک و مخاطبان بزرگسال

• تقسیم بندی گروه‌های سنی و تفاوت‌های اجتماعی و جغرافیایی مخاطبان

• تفاوت‌های فردی کودکان و نوجوانان و تقسیم بندی‌های سنی

• تفاوت شعر و داستان و کتاب‌های غیرداستانی از نظر گروه‌های سنی

• تقسیم بندی سنی در کتابفروشی‌های کودک

• تجربه‌ی کشورهای دیگر

• کتاب‌هایی برای همه سنین

• و.....

نقد ویژه:

به دلیل اختصاص یافتن یک شماره از پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان به پرونده‌ی لاک‌پشت پرنده، هنوز فرصت هست تا مقالات خود درباره‌ی آثار «نقی سلیمانی» را برای پژوهشنامه ارسال کنید.

در صورت تمایل، می‌توانید درباره‌ی آثار این نویسنده مطلب بنویسید و یا موضوعی خاص را در آثارش بررسی کنید.

فهرست لاک‌پشت پرنده:

در دوره‌‌ی جدید پژوهشنامه، بخشی به فهرست کتاب‌های پیشنهادی به خانواده‌ها، مدارس، مراکز آموزشی، کتاب‌فروشی‌ها و.... اختصاص یافته است. در این شماره گروه کار‌شناسی لاک‌پشت پرنده، کتاب‌های بهار ۱۳۹٣را ارزیابی کرده، فهرستی پیشنهاد خواهد داد.

با این حال امکان پیشنهاد کتاب از سوی منتقدان و صاحب‌نظران دیگر نیز فراهم است.

چنان‌چه به نظرتان از میان کتاب‌های زمستان اثری قابل توصیه است، می‌توانید آن را به پژوهشنامه پیشنهاد کنید تا در صورت تصویب در گروه کار‌شناسی، خود معرفی کتاب را بنویسید.

در این بخش، تنها کتاب‌ها معرفی می‌شوند و نه نقدها.

این معرفی‌ها حداکثر ۳۵۰ کلمه‌اند.

مقاله‌های آزاد:

در هر شماره از پژوهشنامه علاوه بر مقاله‌های مرتبط با موضوع اصلی، مقاله‌هایی غیر مرتبط درباره‌ی مسایل و موضوعات دیگر ادبیات کودک نیز منتشر می‌شوند.

پژوهشنامه از انتشار مقاله‌های تالیفی و ترجمه‌ای مفید درباره‌ی ادبیات کودک و نوجوان که تکراری نبوده و یا قبلا در مجله‌های دیگر منتشر نشده باشند استقبال می‌کند.

شیوه‌نامه‌ی تدوین و ارایه‌ی مقاله:

مطالب باید در نرم افزار ورد تایپ و به یکی از سه طریق پست، تحویل حضوری و یا ایمیل به دفتر فصلنامه ارسال شوند. اگر از مقاله، نسخه‌ی کاغذی ارایه شود، باید سی. دی. مطلب هم همراهش باشد. نسخه‌ی کاغذی باید در اندازه‌ی معمولی و سطر‌هایش با فاصله‌های مناسب و استاندارد و قلمی با فونت ۱۴ باشد.

حجم مقاله‌ها نباید بیشتر از ۴۰۰۰ کلمه باشد

مطالب ارسالی نباید پیش‌‌تر در جایی منتشر شده باشند. هم‌ چنین مسئولیت صحت استناد‌ها و منابع به عهده‌ی مولف/ مولفان است

کلیه‌ی مطالب بررسی خواهند شد و پژوهشنامه در پذیرش و یا رد مطالب و هم‌چنین کوتاه کردن مطالب تصویبی آزاد است.

مطالب ارسالی بازگردانده نخواهند شد.

بابت مقاله‌های تصویب شده، پس از چاپ، حق‌التألیف یا حق‌الترجمه پرداخت می‌شود

مطالب باید بافتی منسجم، مستدل و مستند داشته و با لحنی مناسب و به دور از جدال و بحث‌های شخصی و حاشیه‌ای، دیدگاه‌ها را مطرح و یا نقد کنند.

تیترهای اصلی با حروف سیاه، تیترهای فرعی با اعداد و تیترهای فرعی‌تر با الف و ب و ج مشخص شوند.

یادداشت‌های تکمیلی که وجودشان در متن ضروری نیست و هم‌چنین معادل‌های خارجی اسم‌ افراد و مکان‌های خاص، با آوردن شماره در متن، به پایان مقاله و بخش پی نوشت منتقل شوند

شکل ارجاع به منابع چنین است که در متن، پس از نقل قول (مستقیم یا غیر مستقیم)، این اطلاعات آورده می‌شوند:

داخل پرانتز ابتدا نام خانوادگی مولف، سپس گیومه، سپس سال انتشار منبع، سپس دو نقطه و بعد از آن در صورت ضرورت شماره‌ی صفحه. به عنوان مثال:

(احمدی، ۱۳۹۰: ۲۴)

در پایان مقاله و پس از بخش «پی‌نوشت»، بخش دیگری با عنوان «منابع» آورده می‌شود که شامل نشانی کامل کلیه‌ی منابع، به ترتیب حروف الفبا و به ترتیب ذیل است:

الف. کتاب

نام خانوادگی مولف/ مولفان، نام کوچک مولف/ مولفان (تاریخ انتشار)، عنوان کتاب (با حروف مایل یا ایتالیک)، نام و نام خانوادگی مترجم/ مترجمان (در کتاب‌های ترجمه‌ای) شهر محل انتشار، ناشر، نوبت چاپ

ب. مجله

نام خانوادگی مولف/ مولفان، نام کوچک مولف/ مولفان (تاریخ انتشار)، عنوان مقاله (در گیومه)، نام و نام خانوادگی مترجم/ مترجمان (در مقاله‌های ترجمه‌ای) نام مجله (با حروف مایل یا ایتالیک)، دوره‌ی انتشار، شماره، صفحه‌های شروع و پایان مقاله

منبع چاپ مقاله‌های ترجمه‌ای در متن اصلی از سوی مترجم قید شود.

صاحبان مقاله‌های تالیفی و ترجمه‌ای، شماره‌ی تلفن و‌ای میل خود را در ابتدا یا انتهای مقاله قید کنند

هرگونه سپاس‌گزاری درپایان قبل از پی‌نوشت آورده شود.

مهلت ارسال مقالات:

پژوهشگران، نویسندگان و کار‌شناسان ادبیات کودک و نوجوان می‌توانند مقاله‌ها و یاداشت‌های خود را حداکثر تا ٢٠ آبان ماه ١٣٩٣ برای پژوهشنامه به نشانی آن ارسال یا ایمیل کنند.

نشانی پستی:

تهران، خیابان انقلاب، خیابان۱۲ فروردین، خیابان شهید نظری (غربی) کوچه‌ی جاوید یکم، شماره‌ی ۲، طبقه ی ۳، موسسه‌ی نشر افق، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان

صندوق پستی:

١٧٨٧ – ١٣١۴۵

تهران، پژوهشنامه‌ ادبیات کودک و نوجوان

نشانی الکترونیکی:

Pazhuheshnameh.a.k@gmail.com

Submitted by editor3 on