"پژوهشنامه کودک و نوجوان" دوباره منتشر می شود!

فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان پس از چهار سال، بار دیگر از زمستان امسال با مدیرمسئولی مهدی حجوانی و سردبیری علی اصغر سید آبادی منتشر خواهد شد.

این نشریه فراخوانی را منتشر کرده و از همه ی پژوهشگران و نویسندگان خواسته است که مقاله های خود را برای چاپ در این نشریه بفرستند. موضوع ویژه نخستین شماره از سری جدید این فصلنامه "ادبیات وحشت برای کودکان و نوجوانان" است. در فراخوان آمده است: "ادبیات وحشت به خصوص برای گروه سنی نوجوان از پرفروش ترین کتاب هاست. بررسی در بازار کتاب ایران نیز حکایت از آن دارد که در میان رمان ها و داستان های بلند نوجوانان بیش از همه از ادبیات وحشت استقبال می شود و این نوع کتاب ها در صدر پرفروش های کتاب فروشی ها قرار دارند. با این همه، گاهی برخی منتقدان و کار شناسان نسبت به این همه علاقه ی نوجوانان به داستان های ترسناک ابراز نگرانی می کنند. مثلا چندی پیش روزنامه گاردین انگلستان یاداشتی از منتقدی منتشر کرد که از انتشار و تبلیغ ادبیات وحشت ابراز نگرانی کرده بود. البته این مقاله بازتاب های فراوانی میان نویسندگان انگلستان داشت و واکنش های بسیاری را برانگیخت و اغلب پاسخ گویان این نگرانی را بی مورد دانستند. با این حال به نظر می رسد این موضوع در ایران شاید به گونه ای دیگر قابل بررسی باشد.

پژوهشنامه کودک و نوجوان دوباره منتشر می شود

نکته ی اول این که در ایران تالیف ادبیات وحشت رونق چندانی ندارد و کتاب های به نسبت موفق این حوزه از انگشتان یک دست تجاوز نمی کنند. دیگر این که به نظر می رسد این نوع ادبیات در کشورهای دیگر نوعی از ادبیات در کنار دیگر انواع ادبی است که خواننده دارد، اما در کشور ما ادبیات و به خصوص داستان های عاطفی و عاشقانه با سانسور و هم چنین خودسانسوری رو به رویند و به این جهت ادبیات وحشت در غیاب ادبیات عاطفی و عاشقانه، می تواند تاثیری جدی تر بگذارد.

از سوی دیگر همه ی آثاری را که زیر عنوان ادبیات وحشت منتشر می شوند، نمی توان یکسان پنداشت. این داستان ها هم از نظر سبک و فرم و هم از نظر محتوا با هم تفاوت هایی دارند و گاه حتی در ژانرهای مختلفی قرار می گیرند که بحث و بررسی کلی را ذیل این عنوان دشوار می کند. در واقع هر شکل از بررسی نیازمند دقیق تر شدن و شفافیت بیش تر است. با این حال همه ی انواع ادبیاتی که به ترس و وحشت هم چون کارکرد ادبیات توجه دارند، یا به قول آر آل استاین نویسنده ی پر طرفدار ادبیات وحشت، داستان هایی که مو بر تن نوجوانان سیخ می کنند، می توانند ضمن کارکردهای متفاوتشان از برخی جنبه های مشترک نیز بررسی شوند."

موضوع نقد ویژه این شماره نیز آثار جمشید خانیان اعلام شده است. جمشید خانیان از نویسندگان برجسته ی ادبیات کودک به ویژه نوجوان است. از کارهای او می توان شبی که جرواسک نخواند، قلب زیبای بابور، عاشقانه های یونس در شکم ماهی، طبقه هفتم غربی و لاک پشت فیلی را نام برد.

پژوهشنامه کودک و نوجوان دوباره منتشر می شود

محورهای پیشنهادی مقاله ها، ادبیات وحشت و انواع آن، ویژگی های ادبیات وحشت برای کودکان، مطالعه ی موردی آثار نویسندگان پرطرفدار یا موفق ادبیات وحشت به خصوص نویسندگانی که آثارشان در ایران مورد توجه قرار گرفته است، گزارش از بازار کتاب کودک و نوجوان ایران و جایگاه ادبیات وحشت، علل و عوامل استقبال از ادبیات وحشت، کارکردهای ادبیات وحشت و تاثیرات آن بر کودکان و نوجوانان ادبیات وحشت و ارتباط آن با ادبیات عاطفی و عاشقانه (حضور پر رنگ ادبیات دلهره در غیاب ادبیات عشقی و عاطفی)، علت بی میلی و یا ناتوانی نویسندگان ایرانی در تالیف داستان های وحشت است که البته پژوهشگران می توانند مقاله هایی در زمینه موضوع اصلی با محورهای دیگری بنویسند یا ترجمه کنند. علاقمندان می توانند مقاله های خود را تا ١٥ آبان ١٣٩٠ به دفتر یا ایمیل پژوهشنامه بفرستند.

نخستین شماره از سری قبلی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان با مدیر مسئولی و سردبیری مهدی حجوانی در تابستان ١٣٧٤ منتشر شد. در این شماره هدف از انتشار این نشریه "ایجاد جریانی سالم، علمی و مستمر برای پژوهش در ادبیات خردسال کودک و نوجوان و نیز هنرها و فنون وابسته به این حوزه" عنوان شده بود. این نشریه در زمستان ١٣٨٦ از انتشار باز ماند.

برای آگاهی از شرایط ارسال مقاله به سایت نویسک مراجعه کنید.

Submitted by editor3 on