پیام ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی سوادآموزی

روز بین‌المللی سوادآموزی در سال ۲۰۱۴ به ارتباط بین سوادآموزی و توسعه پایدار اختصاص یافته است و این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا این حقیقت ساده را به خاطر داشته باشیم که سوادآموزی نه تنها زندگی‌ها را تغییر می‌دهد بلکه آنها را نجات می‌بخشد.

سوادآموزی به کاهش فقر کمک می‌کند و مردم را قادر می‌سازد تا شغلی بیابند و دستمزد بیشتری کسب کنند. سوادآموزی یکی از موثرترین روش‌های بهبود سلامت مادران و کودکان، فهمیدن نسخه‌های تجویز شده از سوی پزشکان و دستیابی به سلامتی است. زندگیِ بیش از دو میلیون کودک زیرِ پنج ‌سال طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۹ به ‌یمن بهبود وضعیت آموزشی زنانی که در سن باروری قرار داشته‌اند، نجات یافت. سوادآموزی دسترسی به دانش را آسان می‌کند و موجب توانمندسازی و اعتماد به‌ نفس می‌شود که به نفع همه است. این نیرو، که میلیون‌ها انسان آن را به کار می برند، برای آینده جوامع ضروری است.

امروزه، ۷۸۱ میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی‌توانند بخوانند، بنویسند یا حساب کنند. دوسوم این افراد، زنان‌اند. بیش از ۲۵۰ میلیون کودک که حدود نیمی از آن ها چهار سال هم به مدرسه رفته‌اند، قادر به خواندن حتی یک جمله نیستند. ما با یک نسل جوانِ بی سواد در انتظار ایجاد چه جامعه‌ای هستیم؟ این، آن جهانی نیست که ما آرزوی زندگی در آن را داریم. ما خواهان جهانی هستیم که همه افراد آن بتوانند در سرنوشت جامعه‌شان مشارکت کنند، به دانش دسترسی یابند و به نوبه خود، آن را غنی سازند. برای دستیابی به موفقیت، ما باید رویکرد سنتی برنامه‌های سوادآموزی را از خواندن و نوشتن صرف، به سمت فراگیری مهارت‌های گسترده‌تر با توجه به میزان مصرف و شیوه‌های زندگی پایدار، حفاظت از تنوع زیستی، کاهش فقر، کاهش خطر بلایا و نیز مشارکت مدنی تغییر دهیم. با این روش، برنامه‌های سوادآموزی می‌تواند تمام نیروی بالقوه دگرگون‌سازنده خود را رها کند.

پیام ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی سوادآموزی

تعهد به این اهداف، در راس موضوع‌های کنفرانس آموزش برای توسعه پایدار که در ماه نوامبر امسال در آچی ناگویای (Aichi- Nagoya) ژاپن برگزار خواهد شد، قرار دارد. علاوه بر این، موضوع اصلی مجمع جهانی آموزش نیز است که در سال آینده در اینچ اون (Incheon) کره برگزار خواهد شد. این کنفرانس گفتگوهای جهانی را به سمت تصویب اهداف جدید توسعه پایدار در مجمع عمومی ملل متحد در سال ۲۰۱۵ سوق خواهد داد. یونسکو در سراسر جهان- در افغانستان، بنگلادش، کامبوج، مصر، نیجریه، سنگال- و هر کجای دیگر جهان فعالیت می‌کند تا ادغام سوادآموزی را در راهبردهای توسعه ملی کشورها تضمین کند. مشارکت جهانی برای آموزش زنان و دختران و صندوق مالالا (Malala) برای "حق آموزش دختران" که یونسکو آن را راه‌اندازی کرده است نیز بر سوادآموزی متمرکز شده است.

پیام ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی سوادآموزی

برنامه جایزه‌های سالانه سوادآموزی کنفوسیوس- یونسکو و جایزه کینگ سجونگ یونسکو برای سوادآموزی در هر سال به ما این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های نوآورانه‌ای را که نشان‌دهنده دستیابی ما به سوادآموزی است، پاس بداریم. فناوری‌های جدید از جمله تلفن‌های همراه نیز فرصت جدیدی برای سوادآموزی همه افراد فراهم می‌کند. ما باید سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه سوادآموزی انجام دهیم. من از کلیه کشورهای عضو و تمامی شرکای خود تقاضا می کنم تا تلاش‌های سیاسی و مالی خود را برای تضمین اینکه سوادآموزی به عنوان یکی از موثر‌ترین تسهیل‌گران توسعه پایدار به رسمیت شناخته شود، به کار برند. آینده‌ای که ما خواهان آنیم؛ با حروف الفبا آغاز می‌شود.

Submitted by editor3 on