چاپ با نور خورشید

عنوان لاتین:
Create Summer Sun-Faded Prints

تابستان بهترین زمان برای افزایش دانش کودکتان درباره ی تاثیر نور و سایه است. در این فعالیت، هنر و علم را در هم می آمیزید و در پایان یک شاهکار "چاپ خورشیدی" خواهید داشت. در این روش که یکی از روش های قدیمی در عکاسی است تصویری سلوئیدی از شی با کمک پرتوهای خورشید و کاغذی های مخصوص بر روی کاغذ چاپ می شود. در این فعالیت افزون بر این که کودک شما با یک تکنیک قدیمی و جذاب آشنا می شود، در می یابد که اشیای گوناگون در برابر نور واکنش های گوناگونی نشان می دهند.

آن چه که نیاز دارید:

  • کاغذهای رنگی (کاغذهای ارزان قیمت مناسب تر هستند و نور تاثیر بیشتری بر روی آن ها دارد)
  • اشیا جامد مانند قوطی چای یا شکل های گوناگون بریده شده از مقوا
  • نور خورشید

برای آغاز با پرسیدن سوال هایی مانند "فکر می کنی اگر بخشی از این کاغذ را با یک شی بپوشانی و آن را زیر آفتاب بگذاری چه اتفاقی خواهد افتاد؟"، "آیا تغییری خواهد کرد یا خیر؟" از او بخواهید که دراین باره فرضیه سازی کند. حدس های او را یاداشت کنید.

١- با هم بیرون بروید و او را به مشاهده و توجه به نور و سایه ها تشویق کنید. از زیر نور خورشید به بخش های سایه دار مانند زیر درختان بروید و از او بخواهید بگوید هنگامی که از نور به سایه می روید چه اتفاقی می افتد. جاهای سایه دار مختلف را با هم امتحان کنید و درباه ی تفاوت های آن ها باهم صحبت کنید.

٢- تکه ای از کاغذ را زیر تابش مستقیم آفتاب بر روی سطحی صاف قرار دهید. اگر احتمال بارش باران وجود دارد می توانید برگ کاغذ را لبه ی پنجره یا سطح یک میز درون اتاق قرار دهید.

٣- از کودک تان بخواهید که اجسام جامد با شکل های مختلفی مانند قوطی هایی با اشکال گوناگون را که در خانه وجود دارد پیدا کند. این اجسام نباید شفاف یا از شیشه باشند. شما می توانید شکل های مختلف را بر روی کاغذ تیره یا مقوا هم ببرید.

۴- سپس از کودکتان بخواهید اجسام یا شکل هایی را که بریده است بر روی کاغذ قرار دهد. اجسام نباید تمام سطح کاغذ را بپوشانند.

٥- کاغذ را به همراه اجسام زیر آفتاب قرار دهید. کاغذ کم کم در زیر نور بی رنگ خواهد شد. زمان مورد نیاز برای بی رنگ شدن بستگی به کیفیت نور آفتاب، شرایط آب و هوایی و کاغذ دارد. کودکتان بخواهید هر از گاهی از با بلند کردن گوشه ی اجسام ببیند آیا چاپ آماده است یا خیر.

۶- در پایان پس از این که از چاپ شدن شکل اجسام مطمئن شدید اجسام را از روی کاغذ بردارید. اکنون یک چاپ خورشیدی زیبا دارید.

این فعالیت را در فصل های مختلف سال و با اجسام مختلف انجام دهید و مدت زمان مورد نیاز برای بی رنگ شدن کاغذ را با هم مقایسه کنید.

برگردان:
شبنم عیوضی
نویسنده
Erica Loop
Submitted by editor3 on