چاﭖ سیب زمینی

چاﭖ سیب زمینی (از چاﭖ با فرم های هندسی ساده گرفته تا خلق تصاویر و نقوش ﭘیچیده) یکی از انواع ابتدایی و ساده چاﭖ است که کودکان در سنین متفاوت می توانند از آن لذت ببرند.

این چاﭖ به دلیل نیاز به الگو برداری و برش باعث ایجاد تمرکز بالا در کودکان شده، مهارت های دستی آنان را تقویت می کند. در این بخش از کارگاه های هنر کودکان آن ها می توانند با در اختیار داشتن حداقل وسایل و آموختن چاﭖ سیب زمینی کارت های زیبا و کاغذ کادوهای منحصر به فرد خلق کرده و طراحی رو لباس انجام دهند.

کارگاه هنر  

مواد لازم:

  • سیب زمینی (ترجیحا بزرگ)
  • مداد و کاغذ/ چند ورق روزنامه / مقوا (از جعبه بیسکوئیت و ... می توان استفاده کرد)
  • قیچی و چاقو (کودکان در سنین کم برای استفاده از این ابزار نیاز به همراهی بزرگسال دارند)
  • رنگ گواش
  • قلم مو (ﭘهن)

مراحل کار:
۱. با استفاده از مداد طرحی ساده (ستاره، قلب، هلال ماه و ...) را بر روی مقوا بکشید. و دور آن را ببرید این طرح قالب چاﭖ شما خواهد بود. سعی کنید ابتدا با طرح های ساده شروع کنید ﭘس از چند بار تمرین و اجرا از طرح های ﭘیچیده استفاده کنید.

کارگاه هنر

۲.سیب زمینی را از میان به دو نیم کنید.
۳. قالب مقوایی را که از قبل آماده کرده اید بر روی بخش برش خورده و مسطح سیب زمینی قرار دهید و با مداد یا چاقو طرح را بر روی سیب زمینی منتقل کنید.
۴. حال شروع به بریدن سیب زمینی کنید. ابتدا در اطراف طرحتان با چاقو برش های عمقی ایجاد کنید. و ﺳﭙس بخش های خارجی طرح را برش عرضی بزنید.

کارگاه هنر

توجه داشته باشید تنها باید اطراف طرحتان را ببرید نه خود آن را. با این روش شما صاحب مهری زیبا خواهید شد. (کودکان کم سال در این مرحله نیاز به همراهی بزرگسال دارند)
۵. مقداری رنگ بر روی بشقاب یا سینی بزرگی بریزید و آن را به وسیله قلم مو یا کاردک ﭘخش کنید. حال مهر سیب زمینی را به رنگ آغشته کنید (برای کودکان با سنین کم از رنگ های قابل شستشو استفاده کنید)

کارگاه هنر

۶. برای گرفتن رنگ اضافی روی سیب زمینی ابتدا چندبار از آن بر روی روزنامه چاﭖ بگیرید.

کارگاه هنر

۷. حال مهر شما آماده است. می توانید با استفاده از آن کاغذ کادو های زیبا و کارت های تبریک درست کنید. و یا با استفاده از رنگ ﭘارچه و همراهی بزرگسالان بر روی تی شرت یا شلوارهایتان نقوشی متفاوت خلق کنید.

کارگاه هنر کارگاه هنر
Submitted by editor6 on