چشم‌ها (مجموعه‌ی سازگاری برای بقا)

عنوان لاتین
Eyes (Adaptation for survival)

کتاب «چشم‌ها» یکی از جلدهای مجموعه‌ی «سازگاری برای بقا» است. این کتاب به شگفتی‌ها و تنوع چشم‌ها و قوه‌ی بینایی در دنیای جانوران می‌پردازد. کتاب شرح سازگاری‌هایی است که چشم جانوران مختلف در تناسب با روش زندگی آن‌ها یافته است. 

کتاب چشم‌ها، شامل این عنوان‌هاست: چشم انسان، دیدن در شب، در مقابل خطر، در جست و جوی غذا، دیده‌بانی از آسمان، پلک سوم، دیدن در نور نامریی، چشم مرکب، دیدن در زیر آب، دیدن در آب و دیدن در هوا، چشم‌ها تغییر می‌کنند، چند چشمی و بی‌چشمی. هر بخش شامل متن و تصاویر مرتبط و زیرنویس‌های تصاویر است که توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهند. 

استفن سویج، مولف مجموعه سازگاری برای بقا، کارشناس زیست شناسی و تاریخ طبیعی است. سویج کتاب‌های مختلفی با موضوع حیات وحش دارد و همچنان نیز فعال است. 

کتاب با وجود موضوع جذاب و محتوای غنی کتاب، صفحه‌آرایی آن چندان جذاب نیست و ممکن است کودکان را جذب نکند. 

هر کدام از کتاب‌های مجموعه‌ی «سازگاری برای بقا» به طور جداگانه بر یکی از اندام‌های بدن تمرکز دارند. در ابتدای هر کتاب، ویژگی‌ها و عملکرد اندام مورد نظر در انسان شرح داده شده و سپس به کارکردها و سازگاری‌های آن اندام در میان جانوران مختلف پرداخته شده است. از این مجموعه علاوه بر «چشم‌ها» عنوان‌های گوش‌ها، دست و پا، بینی، دهان و پوست نیز منتشر شده است.

هر جلد از این مجموعه با «واژه نامه»، «بیشتر بدانیم» و «نمایه» پایان می یابد.
 

برگردان
جمال میرخلف, مهدی موسوی و دیگران
تهیه کننده
صفورا زواران حسینی
سال نشر
چاپ چهارم ۱۳۹۲
نویسنده
Stephen Savage, استفن سویج
ویراستار
مرتضی حاجعلی فرد, مجید عمیق
Submitted by editor3 on