چند پیشنهاد برای "خواندن" در نوروز!

تعطیلات نورروز فرصت خوبی است تا اعضای خانواده وقت بیش تری را با هم بگذرانند. در زیر، چند فعالیت در رابطه با خواندن برای گذراندن اوقات خوش با فرزندان تان پیشنهاد شده است. این فعالیت ها را می توانید با توجه به گروه سنی فرزندتان مناسب سازی کنید و هم در سفر و هم در خانه انجام دهید و از آن ها لذت ببرید.

 با هم بخوانیم و بخندیم

 در زیر، فهرست کوتاهی از کتاب هایی که می توانید در جمع خانواده بلندخوانی کنید و با آن ها بخندید، آمده است. برای پیدا کردن کتاب های طنزآمیز بیش تر، در کتابک جست و جو کنید.

مجموعه ی جودی مودی
مجموعه ی بارتیمیوس
مجموعه ی آقای گام
خاطرات یک بچه چلمن
مجموعه ی مدرسه پرماجرا
مجموعه ی مانولیتو
مجموعه ی نیکولا کوچولو
هندوانه به شرط عشق
قصه های مجید

 با واژه ها شوخی کنیم

برای انجام این فعالیت، تنها به چند برگ کاغذ و مداد نیاز دارید.
به هر کس یک برگه کاغذ و یک مداد بدهید و با هم چند واژه انتخاب کنید. سپس برای هر واژه یک تعریف طنزآمیز بنویسید.
می توانید پیش از آغاز بازی، چند واژه از "واژه نامه ی شیطان" نوشته ی آم‍ب‍روز ب‍ی‍رس‌ با ترجمه ی رضی هیرمندی را با هم بخوانید.

 نمایش‌های خنده دار اجرا کنید

با الهام گرفتن از داستان هایی که خوانده اید، یک نمایش خنده دار اجرا کنید و خویشان یا دوستان خود و فرزندتان را برای تماشای آن دعوت کنید.

 ادبیات و بازی را به هم پیوند بزنید

در این بازی، فرزند شما باید واژه های نادرست را در یک قصه، متل یا ترانه ای آشنا شناسایی کند. این بازی، تمرینی است برای مهارت شنیدن و می توانید آن را هم در سفر نوروزی و هم هنگامی که در خانه هستید، انجام دهید.
قصه، ترانه یا متلی را برگزینید که کودک تان آن را شنیده باشد. هنگام خواندن ،برخی از نام ها و واژه های آن را تغییر دهید و برای کودک تان بخوانید . از او بخواهید که با گفتن "بیب" واژه های نادرستی را که می شنود، مشخص کند. هنگامی که کودک تان توانست به راحتی واژه های نادرست را تشخیص دهد، بازی دشوارتری ترتیب دهید. برای نمونه، واژه هایی را که در تلفظ بسیار به هم نزدیک هستند، به کار ببرید یا واژه های هم معنا را جایگزین کنید.
 
 عروسک های کاغذی اقوام ایرانی را بسازید

آنچه نیاز دارید:

  • ماژیک
  • کاغذ های زندگی
  • پارچه
  • الگوی عروسک کاغذی

 همراه فرزندتان، الگوی  یک عروسک کاغذی همانند تصویر زیر را روی مقوا بکشید. فراموش نکنید که پایه ای هم برای آن در نظر بگیرید.

چند پیشنهاد برای خواندن در نوروز

 دور عروسک و پایه اش را برش بزنید.
به کمک فرزندتان با کاغذ و پارچه و ابزار نقاشی، پوشاک محلی یکی از اقوام ایرانی را برای عروسک کاغذی خود طراحی کنید و با چند بندینک آن ها را به عروسک بچسبانید.

چند پیشنهاد برای خواندن در نوروز

 برای سفر یا گردش های تان بازی بینگو طراحی کنید

آنچه نیاز دارید:

  • ماژیک
  • صفحه ی بازی
  • چسب

برای همه ی اعضا ی خانواده یک صفحه ی بازی آماده کنید. نخست، روی هر برگ کاغذ یک جدول رسم کنید.
با کمک فرزندتان، در هر خانه ی صفحه ی بازی، تصویری از آنچه انتظار دارید در طول سفر ببینید، پر کنید، مانند تصویر جانورانی که ممکن است در بین راه ببینید، نشانه های راهنمایی و رانندگی، رستوران ها، مکان های تاریخی و مکان های عمومی مانند مدرسه ، مسجد یا بیمارستان. نام هر تصویر را زیر آن و نام هر فرد را روی صفحه اش بنویسید. توجه داشته باشید که باید صفحه ی هر بازیکن با دیگری فرق داشته باشد.
اکنون می توانید بازی را آغاز کنید. از همه بخواهید هر گاه یکی از چیزهایی را که در صفحه شان وجود دارد ، دیدند آن را با صدای بلند نام ببرند و با ماژیک روی صفحه ی خود علامت بزنند. هر بار تنها کسی که زودتر نام آن مکان یا چیز را برده است ،می تواند روی صفحه ی خود علامت بزند. به این ترتیب، کسی که زودتر همه ی خانه های صفحه اش را علامت بزند، برنده خواهد بود.
 
 برای خودتان کارت پستال بفرستید

در طول سفر، همراه کودک تان کارت پستالی از جایی که بازدید می کنید، تهیه کنید. در پشت آن شرح کوتاهی از آنچه دیده اید یا کاری که انجام داده اید، بنویسید و به نشانی خانه تان پست کنید. هنگام بازگشت به خانه، کارت پستال های زیادی منتظر شماهستند. کارت ها را به هم بدوزید و هر از گاهی با کودک تان آن ها را ورق بزنید و از خاطرات سفرتان یاد کنید.
 
 

ویراستار:
گروه ویراستاران کتابک
Submitted by editor3 on