چهار کلاغ سفید ایرانی

هر سال کارشناسان زبان در "کتابخانه بین المللی کودکان ونوجوانان" مونیخ آلمان، کتاب های با ارزش و تازه منتشر شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان سراسر جهان را انتخاب می کنند.

این کتاب ها هر سال همزمان با نمایشگاه کتاب کودک بولونیا ی ایتالیا در کاتالوگ سالانه کلاغ سفید معرفی می گردد و در غرفه ی کلاغ های سفید برای علاقمندان به نمایش گذاشته می شود.

در پایگاه مجازی ICDL (International children`s Digital Library) فهرست کتاب ها از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۷ در کاتالوگ آن لاین(online) کلاغ سفید در دسترس است. این فهرست با همکاری پژوهشگران ICDL و IYL (International Youth Library) و با مجوز IYL تهیه شده است. نشان کلاغ سفید به کتاب هایی داده می شود که به سبب درونمایه جهانی (جهانشمول) و یا سبک ادبی و هنری خلاقانه شان مورد توجه اند. کتاب های معرفی شده از میان کتاب هایی که ناشران و یا سازمان های فعال در این حوزه از سراسر دنیا می فرستند، گزینش شده اند. در ایران نیز شورای کتاب کودک با معرفی کتاب های مناسب به پر بار شدن گنجینه کتاب های فارسی این کتابخانه کمک می کند. این وظیفه اکنون بر عهده کمیته ویژه جوایزاین شورا قرار دارد.

کتابخانه بین المللی کودکان و نوجوانان، درفهرست ۲۰۰۹کلاغ های سفید، پنج عنوان از میان کتاب های دریافتی از ایران را شایسته معرفی دانسته است :

لالایی برای دختر مرده/ نویسنده حمید رضا شاه آبادی/ نشر افق/۱۳۸۷

پیشی خانم و بچه/ نویسنده فرهاد فزونی / تصویر گر آزاده مدنی/ نشر شباویز /۱۳۸۶

معمای دیوانه کله آبی/ تنویسنده مهدی رجبی/ انتشارات علمی و فرهنگی/۱۳۸۶

۳۵ داستان برای نوجوانان/ نویسنده عبدالمجید نجفی /انتشارات قدیانی/ ۱۳۸۷

در حال حاضر ۳۵۵۷ عنوان کتاب از ۸۴ کشور به ۶۰ زبان در پایگاه ICDL معرفی شده اند. در این پایگاه شما می توانید با کلید واژه یا گزینش سال، کشور، زبان و یا بر پایه گروه بندی ویژه ICDL کتاب های مورد نظر خود را جست و جو کنید.

Submitted by editor6 on