کاروان نمایش "پلنگ ایرانی" به لرستان رفت

کاروان نمایش «پلنگ ایرانی»، در نخستین سفر خود به استان لرستان رفت و در روزهای ٣ و ٤ اسفند، در چهار روستای این استان برنامه اجرا کرد. بیش از یک سال از نخستین اجرای نمایش "دردسرهای یوزپلنگی" می‌گذرد. نمایشی نیمه عروسکی که تاکنون بیش از ٢٥ اجرا در روستاها و شهرهای مختلف ایران داشته است و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مخاطب این نمایش هم کودکان و هم بزرگسالان هستند.

انجمن یوزپلنگ ایرانی با توجه به بازخوردهای مثبت دریافت شده از اجرای نمایش یوزپلنگ، تصمیم گرفت به سراغ دیگر گوشتخوار در معرض خطر انقراض ایران، پلنگ ایرانی، برود. ٣/٢ (دو سوم) جمعیت پلنگ ایرانی که در غرب آسیاست، در ایران زندگی می‌کند و ایران مهم ترین سنگرگاه این جانور در دنیاست.

متاسفانه در ایران سالیانه حداقل ٣٠ تا ٥٠ پلنگ توسط انسان کشته می‌شوند (این مسئله درحالی است که تعداد بیشتری کشته شده و گزارش نمی‌شوند). به عبارت دیگر، هر هفته دست کم یک پلنگ در ایران به دلیل ترس از آسیب به دام‌های اهلی، ترس از آسیب به انسان، قدرت‌نمایی، فروش پوست و غیره از پا در می‌آید. پایه بسیاری از این کشتارها ناآگاهی است و لزوم اجرای برنامه‌های آموزشی برای جوامع انسانی نزدیک به محل زندگی پلنگ ایرانی بیش از پیش احساس می‌شود.

کاروان نمایش پلنگ ایرانی به لرستان رفت

یکی از شیوه‌های آموزشی جذاب و تاثیرگذار در زمینه محیط‌زیست و تنوع زیستی شیوه اجرای  نمایش است. در کنار اجرای نمایش می‌توان با پخش فیلم، اجرای مسابقه، انجام بازی، توزیع بروشورها و پوسترهای آموزشی و انجام گفت و گوهای گروهی میان محیط‌بانان و مردم محلی به غنای آموزشی کمک کرد.

طراحی نمایش "پلنگ ایرانی" از ابتدای تابستان امسال آغاز و پس از ٧ ماه تلاش بی‌وقفه آماده اجرا شد. نخستین اجرای کاروان نمایش پلنگ ایرانی در لرستان و در دو روستای قلعه سنگی و دارماهی در حاشیه منطقه حفاظت‌شده سفید کوه خرم‌آباد و دو روستای تی و عمارت از روستاهای حاشیه منطقه حفاظت شده اشترانکوه اجرا شد.

این روستاها به سبب همجواری با دو منطقه مهم محل زندگی پلنگ ایرانی و آمار کشتار بالای این جانور در منطقه انتخاب شده بودند. متاسفانه بیش از یک سوم کشتار پلنگ به دست انسان در رشته کوه زاگرس، در استان لرستان رخ می‌دهد. اجرای نمایش "پلنگ ایرانی" بخشی از پروژه پژوهشی و آموزشی انجمن یوزپلنگ ایرانی است که از تابستان سال گذشته اجرای آن را با همراهی اداره کل محیط‌زیست استان لرستان آغاز کرده است. انتظار می‌رود اجرای چنین طرح‌هایی با افزایش آگاهی و کاهش عوامل تهدید ناشی از فعالیت‌های انسانی، پلنگ ایرانی را از پرتگاه انقراض برهاند.

Submitted by admin on