کارگاه «قصه‌ی ما، داستان‌های دیگران» باشگاه کودکان ماجراجو

تیتر:
کارگاه «قصه‌ی ما، داستان‌های دیگران» باشگاه کودکان ماجراجو

 باشگاه کودکان ماجراجو (باکوما) دوره‌ی کارگاهی «قصه‌ی ما، داستان‌های دیگران» را برگزار می کند.

قصه‌ها روایت‌گر دنیای پیش رو هستند. کودکان از طریق قصه و داستان دنیای پیرامون‌شان را می‌شناسند. آن‌ها لابه‌لای داستان‌ها و افسانه‌ها با آدم‌های مختلف آشنا می‌شوند، واقعیت و خیال را تجربه می‌کنند و در فراز و فرود داستان بالا و پایین می‌روند و احساسات خود را می‌شناسند. هر داستان یک پنجره است؛ هر کتاب یک روایت‌گر. روایت‌گری که دنیا را به بچه‌های‌مان می‌شناساند. می‌تواند تصویری پرامید در او ایجاد کند یا امید را در جهان او کم‌رنگ کند. می‌تواند او را برای زندگی و لذت برانگیزاند یا او را از رفتن در گذرگاه‌های پر پیچ و خم آن بر حذر دارد. بسته به این‌ که راوی چه کسی باشد روایت‌های متفاوتی در اختیار بچه‌ها قرار خواهد گرفت.
دوره‌ی کارگاهی «قصه‌ی ما، داستان‌های دیگران» شرکت کنندگان را با زوایای مختلف این روایت‌گری آشنا خواهدکرد؛ ما را قادر خواهد ساخت کتاب‌ها‌یی را انتخاب کنیم که سعی در بازنمایی درستی‌ها و زیبایی‌ها دارند.

این دوره شامل پنج کارگاه است و در هر کارگاه از زاویه‌ای متفاوت به کتاب کودک پرداخته خواهد شد.
 
 کارگاه اول: کودک، کتاب و رشد
 در این کارگاه به ابعاد مختلف رشد (رشد ذهنی-زبانی، رشد عاطفی-هیجانی، رشد ارتباطی-اجتماعی، رشد جسمی) در کودکان خواهیم پرداخت و این‌که چگونه و در چه بستری می‌توان رشد همه جانبه را برای کودک فراهم کرد. در ادامه، نقش کتاب به عنوان یک بستر مناسب برای پرداختن به ابعاد مختلف رشد بررسی خواهد شد.
 
کارگاه دوم: کودک، کتاب و فرهنگ
در این کارگاه با شناخت خاست‌گاه‌های تاریخی ادبیات به شناخت تأثیر آن بر فرهنگ خواهیم پرداخت. تلاش می‌کنیم با مرور اسطوره به روایت‌های فرافرهنگی و فرهنگی برسیم، محل‌های اشتراک و افتراق آن‌ها را ببینیم و نقش ادبیات را در این روابط بین فرهنگ‌ها بررسی کنیم.
 چگونه فرهنگ‌ها می‌توانند در پوشش ادبیات و به صورت غیرمحسوس و پنهانی خود را بر خواننده تحمیل کنند و تأثیرات عمیقی بر ذهن خواننده بگذارند؟ در این مرحله از تک‌روایت‌ها و تأثیر آن بر نظام اندیشگانی انسان صحبت خواهیم کرد.
 
کارگاه سوم: کودک، کتاب و ساختار
 این کارگاه درباره‌ی ساختار کتاب است. ساختار یک کتاب چگونه باشد که بتواند کودک را جذب کند؟ موضوع، فراز و فرود‌ها، گره‌افکنی‌ها و گره‌گشایی‌ها، تصاویر کتاب، فونت و تعداد صفحات همگی معیار‌هایی هستند که در انتخاب یک کتاب برای کودک باید به آن‌ها توجه کرد. کودک با ماجرا‌های هر کتاب زندگی می‌کند و چه بهتر که ماجرا‌هایی را پیش رویش بگذاریم که تخیل او را درگیر کند و زندگی زیباتری با آن کتاب داشته باشد.
 
کارگاه چهارم: کودک، کتاب و سواد
 در این کارگاه قصد داریم به نقش کتاب در سوادآموزی کودکان بپردازیم. به طور کلی تعریف سواد چیست و یک فرد باسواد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ آیا تنها راه باسواد شدن همان رویکرد آواشناسیِ نظام رسمی است؟ یا با رویکردی دیگر هم می‌توان کودکان را در مسیر سوادآموزی قرار داد؟ آیا داشتن یک کتاب‌خانه با انواع کتاب‌های دوست‌داشتنی و فعالیت‌های جذاب در علاقه‌مندی بچه‌ها به مطالعه تأثیر بیشتری خواهد داشت یا اکتفا کردن به یک کتاب رسمی با یک قالب و محتوای یک‌سان برای همه‌ی سلیقه‌ها؟ این پرسش‌ها را می‌توان پاسخ داد به این شرط که کمی پیش‌فرض‌ها و چارچوب‌های محکمی را که درباره‌ی سوادآموزی در ذهن داریم کنار بگذاریم و با عینکی دیگر و از زاویه‌ای دیگر به این مفهوم بپردازیم.
 
کارگاه پنجم: کودک و کار با کتاب
این کارگاه به فعالیت‌های مختلفی خواهد پرداخت که با کتاب‌ها می‌توان انجام داد. انجام این فعالیت‌ها می‌تواند در راستای ابعاد مختلف رشد باشد یا نیازی را پاسخ دهد. حتی می‌توان در رفع چالش‌ها و حل مسأله‌های گوناگون از کتاب و فعالیت‌های ترکیبی با آن بهره گرفت. و مهم‌ترین چیز این‌که با چه فعالیت‌هایی می‌توان کتاب و کتاب‌خوانی را برای کودک لذت‌بخش کرد. کتاب و آشپزی، کتاب و نمایش، کتاب و گِل‌بازی، کتاب و ساخت و ساز، کتاب و نقاشی و .... .
 
در هر موضوع دو کارگاه به صورت موازی ارائه می‌شود: یک کارگاه مخصوص بزرگ‌سالان و یک کارگاه مخصوص بچه‌های پنج تا هفت‌ساله. در کارگاه بچه‌ها کتاب‌هایی که انتخاب شده‌اند با مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، پیرامون موضوع کارگاه گسترش داده می‌شوند و بچه‌ها به صورت فعال در این فعالیت‌ها شرکت خواهند داشت و در کارگاه بزرگ‌سالان با تلفیقی از فعالیت، سخن‌رانی و گفت‌وگو از زاویه‌ی موضوع مورد نظر به کتاب و کودک خواهیم پرداخت.
 
 
هزینه‌ی ثبت‌نام هر کارگاه برای بزگسالان: ۴۰۰۰۰ تومان
هزینه‌ی ثبت‌نام هر کارگاه برای بزگسالان: ۶۰۰۰۰ تومان

توجه: برای شرکت در کارگاه بزرگ‌سالان حق تقدم با کسانی است که فرزندشان در کارگاه بچه‌ها شرکت کرده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و نام نویسی به سایت bakooma.com مراجعه کنید.
 

این برنامه روزهای یک‌شنبه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار خواهد شد و اولین کارگاه روز یازدهم مرداد تشکیل می‌شود.
مکان: دبستان مفید منطقه ۲

 

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
exp:
2015-08-15
تاریخ:
۹۴/۵/۷
Submitted by editor3 on