"کامیون واژه ها" در برابر مقر یونسکو!

"کامیون واژه ها" (Camion des Mots)، در برابر ورودی ساختمان اصلی یونسکو در پاریس، می ایستد تا به کمک ۶۰ دانش آموز شهر و حومه پاریس، مراسم پنجمین تور سالانه اش را برپا کند.

این کامیون بزرگ، یک کلاس درس رایانه ای سیار است که هر سال، در طول سال تحصیلی به گوشه و کنار فرانسه سفر می کند و از این مدرسه به آن مدرسه سرک می کشد. در داخل این کامیون ابزار و امکاناتی برای بازی های آموزشی وجود دارد که در اختیار دانش آموزان ۸ تا ۱۵ ساله مدرسه هایی قرار می گیرد که کامیون در برابرشان توقف می کند. این بازی ها طوری انتخاب شده اند که دانش آموزان را  به یادگیری خواندن و نوشتن تشویق می کنند.

این برنامه از پنج سال پیش برگزار می شود و امسال، به مناسبت  روز جهانی سوادآموزی در هشتم سپتامبر، (۱۷شهریور)،  سفر سالانه اش را از برابر مقر اصلی یونسکو در پاریس آغاز می کند. ۶۰  دانش آموز هم از مدرسه های حومه شهر پاریس در برگزاری مراسم آغاز این سفر سالانه همکاری می کنند.

بچه هایی که در این برنامه شرکت می کنند، همزمان برنامه دیگری هم برگزار می کنند به نام "یک دفتر، یک مداد"، (Un cahier, un crayon). این برنامه نیز هر سال برگزار می شود و در آن،  کودکان شماری لوازم ابتدایی مورد نیاز برای خواندن و نوشتن و آموختن، مانند دفتر و مداد  جمع آوری می کنند و برای کودکان کشورهای در حال توسعه می فرستند. امسال قرار شده است که این لوازم برای کودکان کشور فقیر بورکینافاسو فرستاده شود تا سال تحصیلی تازه را با وسایل تازه آغاز کنند.

این دو برنامه، که از سوی  وزارت آموزش فرانسه و شرکت بیمه MAIF و چند نشریه پشتیبانی می شوند، امسال در کنار برنامه های روز جهانی سوادآموزی در مقر یونسکو در پاریس کار خود را آغاز می کنند. گفتنی است یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل، برگزاری و هماهنگی برنامه های روز جهانی سوادآموزی را بر دوش دارد.

برگردان:
لیلا عالمی
Submitted by editor6 on