کتابخانه ای بر روی فیل

"فیل ها می آيند"!، "فیل ها می آيند"!، این جمله ای است که کودکان روستا، هنگام دیدن فیل ها، که همان کتابخانه های متحرک آن ها هستند، با اشتیاق بر زبان می آورند.

در لائوس، فیل های آسیایی همیشه نقش مهمی در زندگی مردم داشته اند و یکی از سمبل های مهم این کشور به شمار می روند. حالا این سمبل های محبوب و ابزارهای کارا، به کتابخانه متحرک تبدیل شده اند و در راه ترویج کتابخوانی در میان کودکان گام بر می دارند.

این کتابخانه های بر روی فیل، تلاش می کنند تا کتاب ها را به میان کودکان مناطق دورافتاده و سخت دسترس ببرند. این کتابخانه ها در مجموع، ۶۴۰ عنوان کتاب کودکان به زبان لائوسی را به همراه دیگر لوازم آموزشی و کتابخوانی، به چهار مدرسه ابتدایی در استان شمالی  Xaybouly می برند. در مجموع بیش از هزار کودک در این مدرسه ها درس می خوانند.

هنگامی که یکی از این کتابخانه های بر روی فیل، وارد مدرسه می شود، کودکان جمع می شوند تا با اشتیاق به این مهمان های غیرعادی خود نگاه کنند. آن ها با چشمان درخشان و لبخند بر لب منتظر نوبت خود می مانند تا هیجان بالا رفتن و پایین آمدن از فیل را تجربه کنند. کتابدار کتابخانه که بر روی فیل نشسته به هر یک از کودکان یک کتاب می دهد و ساعت های باقی مانده از روز را به بازی، قصه گویی، شعرخوانی و گفت و گو با کودکان درباره فیل ها می گذراند. صدای خنده و شادی کودکان هنگام حضور فیل در مدرسه و رد و بدل کردن کتاب ها و بازی و قصه گویی نشان از موفقیت این پروژه دارد.

برگردان:
لیلا عالمی
Submitted by admin on