کتابخانه عمومی «وینیپگ» با دوچرخه به خوانندگان کتاب عرضه می‌کند

یک دوچرخه مخصوص قرار است امسال تابستان در شهر «وینیپگ» در کانادا بچرخد و بیش از صد کتاب را با خود حمل کند و خوانندگان می‌توانند در خیابان از این کتابخانه، کتاب امانت بگیرند. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل ازCBC ، دوچرخه مخصوص کتابخانه عمومی «وینیپگ»، کتابخانه کوچکی است که ۱۵۰ تا ۲۰۰ کتاب را در خود جای می‌دهد. دو نفر مسئول این دوچرخه هستند که در مرکز شهر و دهکده‌های اطراف می‌چرخند و به شما در انتخاب کتاب و دیگر سؤالات مربوط به کتابخوانی یاری می‌رسانند.

«کاتلین ویلیامز»، مدیر اجرایی این کتابخانه درباره این طرح گفت: «ما دوچرخه‌ای درست کردیم که دو قفسه در خود جای داده است. می‌توان اطلاعات زیادی درباره کتاب به دست آورد، کتاب به امانت گرفت، کارت کتابخانه گرفت، سؤال‌های را از مسئول این کتابخانه پرسیدد و حتی با خدمات آنلاین کتابخانه ما آشنا شد.» 

«ویلیامز» همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کسی با نداشتن کارت کتابخانه می‌توناد کتابه به امانت بگیرد، گفت: «مشکلی وجود ندارد. ما مکان سکونت افراد را یادداشت می‌کنیم. خواننده کتاب مورد نظر خود را دریافت می‌کند و در این زمان ما کارت کتابخانه او را آماده می‌کنیم.» 

کتابخانه‌های دوچرخه‌ای «وینیپگ» شعبه‌های مختلفی دارد و خوانندگان می‌توانند کتاب را به هر شعبه‌ای که به آنان نزدیک است پس بدهند. «وینیپگ» اولین شهر کانادا نیست که کتابخانه دوچرخه‌ای دارد اما اولین کتابخانه دوچرخه‌ای در ایالت «مانیتوبا» است.

او در ادامه بیان کرد: «ایده کتابخانه دوچرخه‌ای، نظر بسیاری از افراد را جلب کرد. آن‌ها از ما عکس می‌گیرند. بسیاری از ما می‌پرسند آیا دوچرخه‌سواری با این‌همه کتاب برای ما سخت نیست؟ باور نمی‌کنید که پدال زدن با این دوچرخه‌ها چه قدر آسان است. ما هم فکر می‌کردیم که کار بسیار سختی است اما در واقع این‌طور نیست و کارمندان ما از دوچرخه‌سواری با آن بسیار خوشحال هستند.»

او هدف از ایجاد کتابخانه‌های دوچرخه‌ای را اینچنین مطرح کرد: «هدف کتابخانه دوچرخه‌ای تشویق مردم شهر برای خواندن کتاب‌های بیشتر در فصل تابستان است. فرقی ندارد مردم کتاب در دست بگیرند یا از کتاب‌های الکترونیکی بهره گیرند. مهم کتاب خواندن است. مخصوصاً برای کودکانی که در آغاز راه سوادآموزی هستند. بسیاری از ما از تعطیلات خود استفاده نمی‌کنیم و پس از پایان تابستان حسرت آن را می‌خوریم. ما در خیابان هستیم تا به مردم یادآوری کنیم برنامه کتابخوانی را در فصل تابستان از یاد نبرند. از سوی دیگر، بسیاری از افراد برای خوردن نهار از محل کار خارج می‌شوند و با کتابخانه دوچرخه‌‌ای در خیابان مواجه می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با نشستن در آفتاب و خواندن چند ورق کتاب از وقت خود به بهترین شکل استفاده کنند. مردم با جست‌وجوی اسم کتابخانه ما یا هشتگ wplbookbike در فیس‌بوک یا توئیتر می‌توانند دوچرخه‌های ما را در سطح شهر بیایند.»
 

Submitted by editor71 on