کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری چهلمین سال فعالیت خود را جشن گرفت

جشن چهل سالگی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از نویسندگان، تصویرگران، مترجمان، پژوهشگران و مسئولان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد.

در جشن چهل سالگی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فرشید مثقالی تصویرگر کتاب کودکان، زهره قایینی مدیر موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و مهین جواهریان کارگردان انیمیشن‌هایی مانند «یکی بود یکی نبود» و «بارون میاد جرجر» سخنرانی کردند.

 فرشید مثقالی در جشن چهل سالگی کتابخانه مرجع کانون گفت که من از عصر و دوره‌ای می‌آیم که ارتباط‌ها به شکل حضوری بود. در دوره من حتی تلفن هم چندان در دسترس نبود. هنگامی که من برای درس خواندن به تهران آمدم با نامه با مادرم در تماس بودم. اما اکنون با اینترنت به راحتی با افراد خانواده‌ام در همه جا در تماس هستم. ولی کیفیت ارتباط حضوری و مجازی بسیار متفاوت است. هم اکنون شما می توانید هر اطلاعاتی را که نیاز دارید در اینترنت پیدا کنید. اما در دنیا مجازی شما با ایده‌ها در ارتباط هستید نه با اصل اثر. شما در اینترنت با ایده یک مجسمه، ایده یک نقاشی، ایده یک کتاب آشنا می‌شوید نه با خود اثر. این کتابخانه است که این فرصت را فراهم می‌کند که با اصل اثر آشنا شوید. کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری نیز امکان تجربه خود آثار و این تجربه حسی بی‌نظیر را فراهم می‌کند.»

زهره قایینی نیز در این جشن درباره تجربه‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با این کتابخانه صحبت کرد. او درباره اهمیت کتابخانه مرجع کانون در نوشتن مجموعه ۱۰ جلدی تاریخ ادبیات کودکان گفت: «پژوهش در زمینه تاریخ ادبیات کودکان یک پژوهش کتابخانه‌ای بود و دو کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کتابخانه مرجع شورای کتاب کودک از مهم‌ترین پایگاه‌های پژوهشی ما بود.»

او همچنین با اشاره به اولین کار پژوهشی مشترک موسسه با کتابخانه مرجع کانون گفت: «تهیه و انتشار کتابشناسی توصیفی کتاب‌های کودکان چاپ سنگی تا سال ۱۳۵۷ اولین کارهای مشترک موسسه با کتابخانه مرجع بود که در زمان مدیریت خانم احمدی اتفاق افتاد. دادن چنین امکانی از طرف کتابخانه مرجع فرصت بزرگی برای ما بود. در واقع این پژوهش زمینه را برای کار پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان فراهم و ما را در یافتن کتاب‌های منتشر شده برای کودکان و نوجوانان کمک کرد. در سه جلد آخر مجموعه تاریخ ادبیات کودکان به تاریخ کانون و پرورش فکری و شورای کتاب کودک پرداخته‌ایم که به اسناد بسیار زیادی نیاز داشتیم که بخش عمده این اسناد را از کتابخانه مرجع کانون به دست آوردیم.»

او در ادامه اضافه کرد: «کار یک پژوهشگر بدون کتابخانه مرجع انجام نمی‌شود. کتابخانه مرجع کانون هم به خوبی وظیفه خود را انجام داده است.»

مهین جواهریان هم درباره اهمیت پژوهش در خلق آثار ادبی و هنری صحبت کرد.

در این جشن همچنین از مدیران پیشین کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از محمود شمسبد، زهرا احمدی و مهدی باقری و همچنین از سه همکار بازنشسته کتابخانه مرجع کانون در سال گذشته، قدردانی شد.

 

نویسنده
شبنم عیوضی
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on