کتابداری مدارس احیاء می‌شود/ تصویب زنگ کتاب و کتابخوانی

حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه‌های آتی وزارت آموزش و پرورش در حوزه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: احیاء کتابداری مدارس و تصویب زنگ کتابخوانی در سال ٩٣ اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در آئین تجلیل از پیشکسوتان و کتابداران برتر آموزش و پرورش درباره فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش در زمینه توسعه فرهنگ کتاب‌ و کتابخوانی گفت: توسعه و تجهیز کتابخانه‌های ۴٠١ پژوهش‌ سرای دانش‌آموزی که ١٠١ واحد آن در سال جاری از سوی معاونت متوسط تأسیس و راه‌اندازی شده است، از جمله این برنامه‌هاست.

 تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه فرهنگیان مناطق محروم

وی ادامه داد: تجهیز کتابخانه‌های دانشگاه فرهنگیان مناطق محروم طی سال جاری به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزاری ٣٢ دوره جشنواره ادبی دانش‌آموزی با محتوای مسابقات شعر، داستان، کتاب و کتابخوانی، مطالعه و تحقیق و سه دوره همایش تجلیل از دانش‌آموزان مؤلف و مترجم از دیگر برنامه‌های وزارتخانه در حوزه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

 کفاش در معرفی دیگر برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه کتاب اظهار کرد: فعالیت‌ مؤسسات انتشاراتی چهارگانه (مدرسه برهان، منادی تربیت، پیوند انجمن اولیا و مربیان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) در زمینه تولید کتاب‌ها و مجلات مفید آموزشی و تربیتی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها، طراحی و اجرای طرح بزرگ کتابخانه‌ پستی روستایی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ساخت و تجهیز تعداد ١٩ هزار و ٣٧٠ باب کتابخانه به همت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور و تشکیل کارگروه‌ کودک و نوجوان در راستای اجرایی کردن نهضت مطالعه مفید (مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) نیز از جمله دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره آمار شرکت‌کنندگان در مسابقه مطالعه و تحقیق وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: در مرحله آموزشگاهی، ٩۶١ هزار و ۶٢١ نفر،‌ در مرحله منطقه‌ای ٢١ هزار و ٣٠٠ نفر،‌ در مرحله استانی چهار هزار و ٢۶٠ نفر و در مرحله کشوری ٨۵٢ از سال ٧٢ تا ٩٣ شرکت کرده‌اند. 

 شش جلد کتاب برای هر دانش‌آموز ایرانی

کفاش درباره آمار کنونی کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مدارس کشور افزود: تعداد کتاب‌های موجود تا پایان سال ٩١، ٨٠ میلیون و ٧٨٠ هزار و ٢۴٣ نسخه بوده است. در سال ٩٢ این آمار به ٨۴ میلیون و ۴٢۶ هزار و ٩۶ نسخه رسید؛ بنابراین آمار سرانه هر دانش‌آموز ۶ جلد کتاب است.  

 وی با اشاره به آمار کتابخانه‌های مدارس کشور نیز عنوان کرد: در سال تحصیلی ٩٣ ـ ١٣٩٢ از بین ١٠٣ هزار و ٧٧٢ مدرسه کشور، تعداد ۶٧ هزار و ۵٠١ مدرسه صاحب کتابخانه و ٣۶ هزار و ٢٧١ مدرسه نیز فاقد کتابخانه هستند.

 معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه به همکاری دو وزارتخانه آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس با اعتباری به مبلغ دومیلیارد تومان، تجهیز کتابخانه‌های آموزشگاهی از طریق مشارکت مستمر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و پیش‌بینی صدور کارت الکترونیکی ویژه مدارس روستایی و عشایری به مبلغ ٥٠٠ میلیون تومان از مفاد این توافق‌نامه است که به‌صورت ٥٠ درصدی برنامه‌ریزی شده است.

  رساندن شاخص کتاب در مدارس کشور به نُرم جهانی

کفاش ادامه داد:‌ برگزاری مراسم تجلیل از خادمان عرصه کتاب و کتابخوانی و افتتاح ۵٠ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ مدرسه با هشت هزار عنوان کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی، از دیگر برنامه‌های مشترک این دو وزارتخانه بود.

 وی درباره مهم‌ترین برنامه‌های آینده وزارت آموزش و پرورش در حوزه در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: احیاء کتابدار رسمی در مدارس کشور، توسعه و تجهیز کتابخانه‌های آموزشگاهی و رساندن شاخص کتاب در مدارس کشور به نُرم جهانی در برنامه پنج ساله ششم، تصویب زنگ کتاب و کتابخوانی به‌طور رسمی در شورای عالی آموزش و پرروش و راه‌اندازی تشکل خیرین کتابخانه‌ساز برای توسعه و جلب مشارکت‌های مردمی در این زمینه از برنامه‌های آتی وزارت آموزش و پرورش در حوزه کتاب است.

 

Submitted by editor3 on