کتابرانه‌ای برای آشتی هرمزگانی‌ها با کتاب‌

«کتابرانه چیچکا» که نزدیک به دو ماه در بندرعباس به اجرا درآمده، یک خودرو حامل کتاب است که در نقاط مختلف شهر به عرضه کتاب می‌پردازد.

‌مجری طرح «کتابرانه چیچکا» گفت: طرح «کتابرانه چیچکا» ارائه کتاب به مخاطبان است که ایده‌اش از مدت‌ها پیش باهم فکری تعدادی از دوستانم به ذهنمان رسیده بود و حدود دو ماه است که این کار اجرایی شده و هر جا که احساس می‌کنیم نیاز است و مخاطبی حضور دارد، کتاب‌ها را در سطوح مختلف برای افراد ارائه می‌کنیم.

سعید آرمات افزود: موضوعات برای سنین مختلف کودک، نوجوان و بزرگسال کتاب‌هایی را با موضوعات ادبیات، شعر، تئاتر، سینما و هر آنچه نیاز انسان امروز است ارائه می‌کنیم و بیشتر مخاطبان سنی ما جوانان هستند.

وی ادامه داد: مردم به دلایل مختلفی که نیاز به ریشه‌یابی دارد به کتاب‌فروشی‌ها نمی‌روند به همین علت ما سعی کرده‌ایم کتاب را به مردم نزدیک کنیم و به‌جای اینکه مردم به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنند، امکانی را فراهم کرده‌ایم که کتاب‌فروشی به مردم نزدیک شود که امیدواریم از این طریق شاید فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه ما بیشتر رواج پیدا کند.

 

کتابخانه

آرمات اضافه کرد: استقبال مردم از این طرح بسیار خوب است، ولی در جاهای مختلف تفاوت وجود دارد که مسلماً استقبال مردم جلوی مدارس و مکان‌های فرهنگی تا مکان‌های ورزشی فرق می‌کند و به‌طورکلی وقتی مردم کتاب‌ها را می‌بینند متقاضی دیدن کتاب‌ها هستند.

وی در خصوص مشکلات این کار تصریح کرد: وسیله نقلیه متحرک است و هرجایی نمی‌توانیم توقف کنیم و جاهایی موانعی وجود دارد که نیاز به اخذ مجوزهای لازم است تا عوامل سد راه را برداریم، این کار به‌عنوان شغل یا کاری نیست که سود داشته باشد و از انرژی، وقت و سرمایه شخصی خود را می‌گذاریم که امیدواریم یک سری موانع برایمان ایجاد نشود تا مجبور شویم در زمان استقرار کتابرانه را جابه‌جا کنیم چون این امر باعث سرگردانی مخاطب می‌شود و امکان خستگی برای ما را نیز دارد.

مجری طرح کتابرانه ادامه داد: من برای اولین بار دی‌ماه سال گذشته مجموعه شعر خودم را در خیابان‌های بندرعباس عرضه کردم که استقبال خیلی خوبی از آن شد و به این نتیجه رسیدم که یکی از دلایلی که مردم کتاب نمی‌خوانند یا خیلی با کتاب مرتبط نیستند به این دلیل است که کتاب دم دست مردم نیست و کتاب‌فروشی‌های ما با انجام اموری غیر از کتاب‌فروشی عملاً به مراکز پخش و نشر کتاب‌های دانشگاهی تبدیل‌ شده‌اند، درنتیجه به آن معنا ارزش کتاب‌خوانی و ارتقاء کار فرهنگی را انجام می‌دهند، به همین جهت ما سمت‌وسوی دیگری به این جهش ‌داده‌ایم تا بتوانیم از این طریق کمی به فضای فرهنگی بندرعباس کمک کنیم.

وی در خصوص حمایت مسئولین از این طرح عنوان کرد: هیچ نیازی به حمایت مسئولین نداریم و امیدواریم نخواهند از ما حمایت کنند و فقط همین مقدار که ما بتوانیم کار خود را چون یک کار فرهنگی است، به‌سادگی عرضه کنیم، موجب رضایت خاطر ما است.

آرمات در پایان بابیان اینکه ساعت و مکان خاصی را برای برپایی کتابرانه نداریم و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره تلگرامی در جریان مکان و زمان استقرار کتابرانه چی چی کا قرار گیرند، گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در آینده این کار را مجدانه گسترش دهیم و اگر امکانش باشد، بتوانیم کتاب را مانند هر کالای دیگری در خانه به مردم تحویل دهیم.

 

منبع
خبرگزاری ایسنا
Submitted by editor71 on