کتاب‌درمانی در بیمارستان کودکان لوس آنجلس

برنامه‌ی درمانی «شفای راستین» برنامه‌ی درمانی چند‌جانبه‌ای است که از کتاب برای حرف زدن با بچه‌ها در سطح خودشان و به زبانی که به‌خوبی دریابند استفاده می‌کند.
کتاب‌هایی که به دقت بررسی و انتخاب شده‌اند در «کتابخانه درمانی» گردآوری شده‌اند و در اختیار بیماران قرار داده می‌شوند.

کارکنان بیمارستان کتاب‌های این کتابخانه را به دقت مطالعه می‌کنند تا بچه‌هایی را که بستری می‌شوند بهتر درک کنند و در برخورد با مسائل روزمره‌ای که رودروی آن‌ها قرار دارد مهارت پیدا کنند، مسائلی مانند افسردگی، حسادت خواهر و برادر‌ها، احساس گناه یا ترس از زشت شدن، زندگی با معلولیت‌های همیشگی و مرگ و سوگ.
بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب این کتابخانه را با توجه به نیاز‌های ویژه هر کودک پزشکان و مددکاران و روانکاوان برگزیده‌‌اند. با مطالعه این کتاب‌ها بیماران در دوران بستری بودن‌ شان به توانایی و شجاعت و امید دست پیدا می‌کنند. کارکنان برنامه «شفای راستین» همراه با مددکاران متخصصان تربیت کودک و کارشناسان بهداشت روانی این کتاب‌های درمانگرانه را برای کودکان می‌خوانند.  
موضوعات این کتاب‌ها معمولاً راه به سوی گفتگوی‌هایی در مورد ترس‌ها و نگرانی‌هایی کودک می‌گشاید، گفتگو‌هایی که در حالت عادی ممکن نبود که کودک از آن‌ها حرفی به میان آورد. این گفتگو‌ها به گروه درمان‌گران امکان پشتیبانی از بیماران و یاری آن‌ها در راه رفع این هراس‌ها و نگرانی را فراهم می‌کند.

  • چگونه برنامه « شفای راستین» به درمان کودکان کمک می کند؟

کودک هشت ساله‌ای دلش نمی‌خواهد برای شروع شیمی‌درمانی موهای سرش را از ته بزند. مددکار برای او داستان « کلاه‌های کتی» را می‌خواند. داستان درباره کودکی است که در‌می‌یابد پس از درمان مو‌هایش دوباره در‌می‌آیند.  در پایان داستان کودک مدد‌جو می گوید:"من هم حاضرم موهایم را بزنم".
فرم درخواستی برای کتابدرمانی در این بیمارستان وجود دارد که پدر و مادر کودک یا کارکنان بیمارستان می توانند آن را پر کرده و برای کارشناس کتابدرمانی بفرستند. در این فرم، اطلاعاتی درباره وضعیت کودک، سن و شرایط خانوادگی او و نوع نیاز او برای کتابدرمانی پرسیده شده که باید پر شود.

  • کتابخانه درمانی بیماران

کتابخانه‌ی مرکزی آن  بیش از هزار عنوان کتاب ویژه کودکان دارد که در دفتر کمک‌های داوطلبانه نگهداری می‌شود.

  • داوطلب‌های کتابخوانی

گروه « شفای راستین» همچنین داوطلبانی را برای کتابخوانی برای کودکان بیماری که نمی‌توانند از بستر بیرون بیایند تربیت می‌کند.

  • کتاب‌رسانی

کارکنان بیمارستان یکی از میز‌های چرخ‌دار را با کاغذ و چوب و روبان به صورت گاو بامزه ای درست کردند و دور گردنش زنگو‌له‌ای انداخته‌اند. این چرخ‌دستی متحرک به همه گروه‌های سنی از کودکان تا نوجوانان در بیمارستان کتاب می‌رساند.

برگردان:
شهرزاد فتوحی
Submitted by editor6 on