کتاب خوانی در کوچه و بازار!

یک پتو، یک کوله پشتی پر از کتاب و یک فضای آرام و فرحبخش؛ چیزی بیشتر از این لازم نیست تا دروازه های دنیای تخیلی کتاب ها به روی کودکان ۵ تا ۱۲ ساله باز شود.

کودکان روی پتو نشسته و داستانی را که می خواهند برایشان خوانده شود ازمیان کتاب هایی که از کتابخانه ها به امانت گرفته شده انتخاب می کنند و خواندن آغاز می شود.

هر سال  تابستان به همت انجمن دوستداران كتابخانه در مونترال (Montréal) کانادا (Amis de la bibliothèque de Montréal)، مربیان علاقه مند، در کوچه و بازار به دیدار کودکان می روند و در تمام پارک ها، فضاهای عمومی شهر و به ویِژه منطقه هایی از شهر که ساکنان آن کم درآمد هستند، برای کودکان کتاب می خوانند.

«کتاب ها در خیابان» نام این طرح است که از سال ۱۳۶۰ (۱۹۸۲ میلادی) در شهر مونترال برای کتاب خوان کردن کودکان و تشویق آن ها به خواندن به ویژه در خانواده های آسیب پذیر اجرا می شود و امسال بیست و هفتمین دور خود را پشت سر می گذارد.

این طرح می کوشد کودکانی که به خواندن علاقه نشان نمی دهند یا به کتابخانه ها سر نمی زنند و یا به هر شکلی دسترسی به کتاب برایشان دشوار است  را به خواندن مشتاق و دسترسی به کتاب ها را نیز ساده کند. کودکان هم از "خواندن در خیابان" استقبال خوبی کرده اند. از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون ۳۰۰ هزار داستان برای بیش از ۱۰۰ هزار کودک و نوجوان در این طرح خوانده شده است.

انجمن دوست داران کتابخانه در مونترال یک انجمن ناسودبر است که با شرکت در فعالیت های اجتماعی کتابخانه مونترال به فراگیر شدن آن ها کمک  کرده و تلاش می کند دسترسی به کتاب های کتابخانه برای همه آسان تر شود.

 

برگردان:
ترانه وکیلی
Submitted by editor6 on