کتاب های ایرانی فهرست افتخار ۲۰۱۲ معرفی شدند

 کمیته جوایز شورای کتاب کودک ، سه کتاب را برای معرفی در فهرست افتخار دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در سال ۲۰۱۲ برگزید.

کتاب های  "طبقه هفتم غربی" نوشته جمشید خانیان در بخش تالیف، "چشم بهشتی" ترجمه نسرین وکیلی دربخش ترجمه و "خرس دانا چرا به این روز افتاده است؟" (از مجموعه قصه های شیرین مغز دار) با تصویرگری علیرضا گلدوزیان،  در بخش تصویرگری  برای  معرفی در این دوره از فهرست افتخار برگزیده شده اند.

فهرست افتخار ، فهرستی است که هر دوسال یکبار  از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان منتشر می شود. کتاب های این فهرست در سه بخش تالیف، ترجمه و تصویرگری دسته بندی شده اند. هر دوسال یک بار، شاخه های ملی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، بین یک تا سه کتاب را در این بخش ها  برگزیده و به این مرکز معرفی می کنند تا در فهرست قرار بگیرد.  

کتاب های ایرانی فهرست افتخار ۲۰۱۲ معرفی شدند

کتاب هایی که معرفی می شوند باید تازه باشند و از با کیفیت ترین نمونه های ادبیات کودک کشور معرفی کننده  باشند. کتاب ها همچنین باید برای انتشار در کشورهای دیگر هم مناسب باشند. 

پدیدآورندگانی که کتاب های شان در فهرست افتخار قرار می گیرد، در جریان سی و سومین کنگره جهانی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، دیپلم افتخار دریافت می کنند. این کنگره در تابستان سال ۲۰۱۲ در لندن برگزار می شود. کتاب های فهرست افتخار،  برای نخستین بار در جریان کنگره به نمایش گذاشته می شوند و پس از آن در چند نوبت در کشورهای مختلف نمایش داده می شوند.

 فهرست افتخار  IBBY، از سال ۱۹۵۶ تاکنون هر دو سال یک بار با هدف تقویت درک و پیوند بین فرهنگی منتشر می شود. کتاب های فهرست افتخار،‌ از نخستین دوره تا به امروز،‌ به شکل دائمی در کتابخانه بین المللی کتاب های کودکان مونیخ (International Youth Library in Munich)، موسسه رسانه و کودک و نوجوان سوییس (Swiss Institute for Child and Youth Media) در زوریخ، موسسه پژوهشی بایبیانا (Bibiana Research Collection)  در براتیسلاوا پایتخت اسلواکی، در دفتر IBBY در توکیو و در کتابخانه دانشگاه نورت وسترن در شهر ایوانستون ایالت ایلینویز آمریکا نگه داری می شوند.    

Submitted by admin on